Folketeatret: Vi er ikke kun et københavnerteater

REPLIK: Det er hverken sandt eller fair, når Randers Egnsteaters leder, Peter Westphael, skriver, at dansk teaterliv skævvrides mod mere hovedstad og mindre provins. Folketeatret ligger for eksempel ikke kun "midt i København", skriver Folketeatrets chef, Kasper Wilton, i en replik.

Af Kasper Wilton
Teaterchef ved Folketeatret

Peter Westphael er provinsens mand. Det har vi tilfælles. Peter Westphael skriver i Altinget 2. december om en tiltagende ”metropolisering” af ”Teaterdanmark”.

Nu er det således i alle lande, at hovedstæder har det med at være metropoler. Det er blandt en af grundene til, at de benævnes hovedstæder.

Men at ”Teaterdanmark” skævvrides i retning af mere hovedstad og mindre provins er ikke helt så sandt, som det lyder. Efter at Peter Westphael ikke længere taler om urimeligheden i, at Det Kongelige Teater får halvdelen af landets samlede teaterstøtte og dermed undtager dette teater fra regnestykket, er resultatet, at provinsens teaterliv modtager 160 millioner kroner mere i tilskud end teaterlivet i København uden for Det Kongelige Teater!

Folketeatret spiller også for provinsen
De tre landsdelsscener modtager for eksempel tilsammen 19 millioner kroner mere i støtte, end de fem scener under Det Københavnske Teatersamarbejde modtager tilsammen. Aarhus Teater, hvor Peter Westphael sidder i bestyrelsen, modtager over dobbelt så meget i tilskud per billet, målt som gennemsnit over fire sæsoner, end teatrene i Det Københavnske Teaterfællesskab.

Folketeatret, som er landets største turneudbyder, ligger ikke kun ”midt i København”, som Westphael skriver. Folketeatret, som er en fusion mellem Det Danske Teater og Folketeatret, har to adresser og producerer både til København og til provinsen.

Fusionen blev realiseret, fordi der var stort repertoiremæssigt sammenfald mellem netop disse to teatre. Alligevel er turne-repertoiret og repertoiret i Nørregade ikke ens. Der er sammenfald; men rundt regnet lige så mange forestillinger produceres enten alene til landevejene eller til Nørregade.

Det er altså ikke rigtigt, når Westphael skriver at ”(Folke)teatret er nødt til at tilpasse sit repertoire til det københavnske publikum og de øvrige lokale teatre, det konkurrerer med”. Fusionen betyder en betragtelig rationaliseringsgevinst, hvilket betyder, at både Folketeatret i Nørregade som turnedelen har en god økonomi.

Vi har overskud til at kæle for kvaliteten, hvilket også har indbragt turneen syv priser fra Danske Teaterforeninger inden for de seneste fem sæsoner. Og at vi er det teater, der genererer de største tilskuertal i foreningerne. At fusionen ydermere betyder, at det er lettere for teaterforeningerne at genere løssalg til de forestillinger, der først er blevet spillet i Nørregade, havde ingen forudset, og det er et eksempel på, hvordan fusionen yderligere kan støtte teaterforeningerne lokalt i provinsen.

Tag afsæt i virkeligheden
Kære Peter Westphael, efter du har fredet Det Kongelige Teater, er det som om, Folketeatret er blevet mere et symbol på din ”skævvridningsteori” end et reelt mål for din vrede.

Debatten er vigtig. Det siger jeg som en teaterchef, der har tilbragt 48 af mine 53 år i provinsen. Men at bo i Jylland betyder ikke, at man behøver at være unfair.

Lad debatten tage afsæt i virkeligheden. Det er den, vi skal påvirke bedst muligt for dansk teater. Vindmøllerne må vi lade andre om at bekæmpe.

Forrige artikel Christian Have: Fyld kvalitet i de tomme kulturpaladser Christian Have: Fyld kvalitet i de tomme kulturpaladser Næste artikel Festivaldirektør: Opgør med gammeldags kulturopfattelse Festivaldirektør: Opgør med gammeldags kulturopfattelse