EL: Det er ikke rimeligt, at tech-giganter tjener milliarder uden at bidrage til mediernes økonomi

De store online platforme tjener milliardbeløb på at sælge annoncer, men der kommer for lidt tilbage til det danske samfund. En afgift på elektroniske annoncer kunne være en løsning, skriver Søren Søndergaard.

Det er ikke ”breaking news”, at techgiganter som Facebook, Google med flere stort set ikke betaler skat i Danmark.

Det kommer nok heller ikke helt bag på de fleste at, Facebook og Google til sammen står for en stadig større del af annonceomsætning i Danmark.

Det er heller ikke nogen nyhed, at Facebook og Google er villige til at gå langt for at få deres vilje, som vi blandt andet så med Facebooks boykot af nyhedsmedier i Australien og Googles trusler om at lukke deres søgemaskine midt i en global pandemi.

Denne cocktail af manglende skattebetaling og muligheden for at tryne/presse den demokratiske samtale er ikke bare dårligt for det danske samfund, men understreger i lige så høj grad, hvor stort behovet er for en regulering.

Afhængige af Facebook
For at starte med den sidste problemstilling, så er vi i Danmark stort set alle på den ene eller anden måde afhængige af Facebook eller Google, da store dele af den offentlige debat og det daglige er på de sociale medier.

Det er der, vi har kontakt med familien, det er der vi bruger meget tid sammen med vennerne, det er der mange diskuterer politik eller får de daglige nyheder. Det er en stor platform for den demokratiske samtale.

Men problemet er, at det er Facebook og Google, som sætter den dagsorden, der tiltrækker penge og annoncer.

Facebook og Google har sat sig så markant på annoncemarkedet i Danmark, at mange andre etablerede medier ikke længere er bare i nærheden af de to.

I Slots- og Kulturstyrelsens medieudviklingsoversigt fra 2019, kan man se, at Facebook i 2018 har en andel på 7,9 procent af det den samlede danske annonceomsætning, mens Google alene sidder på 26,8 procent af den samlede danske annonceomsætning.

De to sidder på over 33 procent af annonceomsætningen. Til sammenligning havde de samlede danske dagblade kun 5,8 procent af annonceomsætningen.

Afgift på annoncer er en mulighed
Tech-giganterne tjener kassen, og det er jo ikke ulovligt. Men problemet er, at der kommer alt for lidt retur til det danske samfund.

Zetland beskrev i 2018, at Facebook og Google i 2016 omsatte annoncer for cirka 3,7 milliarder kroner samtidig med at de ligeledes i 2016 kun betalte 3,9 millioner i skat. Og det må være forventeligt at annonceandelen og –omsætningen for Facebook og Google er steget, når man ser på udviklingen før 2018.

Det burde jo være oplagt, at hvis Facebook og Google sidder på over 33 procent af annonceomsætningen, så må de bidrage meget mere.

Det kan ikke være rimeligt, at der kan tjenes milliarder i Danmark, blandt andet på godt dansk medieindhold, uden at der bidrages økonomisk til dette indhold.

Derfor ønsker Enhedslisten at finde veje til at sikre, at tech-giganterne bidrager mere.

Et konkret forslag kunne være en afgift på elektroniske annoncer på for eksempel ti procent, som vil give flere hundrede millioner kroner. Penge, som kan bruges til at styrke dansk indhold til gavn for alle.

Forrige artikel Michael Jannerup: Derfor kan kultureliten ikke finde nøglen til statskassen og reel politisk indflydelse Michael Jannerup: Derfor kan kultureliten ikke finde nøglen til statskassen og reel politisk indflydelse Næste artikel Google: Vi hugger ikke annoncører fra medierne Google: Vi hugger ikke annoncører fra medierne