DF: Regeringen er armslængdefundamentalister

DEBAT: Sagen om UnderholdningsOrkestret kunne have været undgået med klarhed og viden om armslængdeprincippet. I stedet valgte regeringen en misforstået og nærmest fundamentalistisk definition af princippet, skriver Alex Ahrendtsen (DF). 

Af Alex Ahrendtsen (DF)
Kulturordfører 

Det kan virke helt uvedkommende at skrive en kulturklumme om armslængde oven på korantro muslimers nedslagtning af Charlie Hebdos ansatte i Paris.

Jeg sidder stadig med chokket i mig og skal egentlig overvinde mig selv til at skrive, da det går op for mig, at jeg selvfølgelig skal gøre det. Det bedste svar til koranbanditterne – bortset fra en skånselsløs nedkæmpelse af dem – er at fortsætte det, som vi gør i et oplyst folkestyre. At skrive og tænke i offentlighed.

For armslængdeprincippet kender man ikke til i islamiske lande og andre totalitære regimer. Islamiske forfattere advarer endda mod armslængdeprincippet, se for eksempel An Islamic Perspective on Governance af Zafar Iqbal og Mervyn Lewis, der fremhæver nepotisme og nære relationer som noget godt.

Derfor er armslængdeprincippet et kendetegn for vestligt inspirerede lande. Det er et vigtigt princip, som vi skal holde fast i. Der er i Danmark bred enighed om det, men desværre ikke helt konsensus om, hvad princippet betyder og indebærer.

Dansk debat om armslænge
I kølvandet på regeringens og DR’s nedlæggelse af UnderholdningsOrkestret opstod der derfor en hidsig debat om armslængde i Danmark.

Kunstneren Bjørn Nørgaard gik endda så vidt som til at mene, at armslængdeprincippet var dødt. Det var ikke særlig begavet udtalt, for selvfølgelig er armslængdeprincippet ikke anfægtet. Tværtimod. Der er næsten opstået en form for armslængdefundamentalisme hos kulturministeren og regeringens ordførere, idet de anvender princippet på områder, der ikke har relevans for armslængdeprincippet.

Bjørn Nørgaard, kulturministeren og en række politikere kunne have haft udbytte af at læse Søndag Aften-redaktør Tom Ahlbergs klumme om armslængde, fordi den meget præcist beskriver, hvad forskellen på armslængde og på selvforvaltning er.

Jelved i åbent samråd
Kulturministeren kendte helt klart ikke denne forskel, da vi spurgte ind til hendes definition af armslængdeprincippet i folketingssalen og i samråd. Derfor har Dansk Folkeparti også indkaldt ministeren til endnu et samråd 28. januar, så vi på den ene side kan få klarlagt, hvad ministeriet og dermed ministeren forstår ved armslængdeprincippet, og på den anden side kan få fjernet de mange misforståelser om princippet hos regeringen.

Armslængdeprincippet er ellers glimrende forklaret i Kunststøtteudvalgets rapport. Heri fremgår det tydeligt, at man anvender princippet, når uafhængige organer skal fordele midler uden indblanding fra politikere. Det har selvfølgelig intet med debatten om DR’s nedlæggelse af UnderholdningsOrkestret at gøre.

Hvis der havde været en større klarhed og viden om armslængde i regeringen, kunne vi have undgået den pinagtige sag om UnderholdningsOrkestret. Så havde ministeren også vidst, at hun ikke brød armslængdeprincippet ved at skrive UnderholdningsOrkestret ind i public service-kontrakten.

Forrige artikel Gribskov Teater: Alternative teatre skal også sælge Gribskov Teater: Alternative teatre skal også sælge Næste artikel Teater: Nedfrysning af dansk kulturliv Teater: Nedfrysning af dansk kulturliv