DF: For meget akademisering af scenekunsten

DEBAT: Kulturministeriets udredning om scenekunstuddannelserne er ikke opløftende læsning, mener Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen. Udredningen anbefaler at centralisere og akademisere scenekunsten, og det får Ahrendtsen til at frygte dårligere scenekunst i fremtiden.

Af Alex Ahrendtsen
Kulturordfører (DF) 

Akademiseringen af vore uddannelser fortsætter, selvom regeringen siger, den vil noget andet.

Nu er turen kommet til scenekunstuddannelserne. Kulturministeriet har for ganske nylig offentliggjort sin udredning af scenekunstuddannelserne. Det er ikke opløftende læsning.

Man vil nedtone det håndværksmæssige yderligere, centralisere uddannelserne, harmonisere dem til en bachelor- og kandidatuddannelse og derved gøre dem mere universitetsprægede, som man kender det fra USA og resten af Norden.

Med andre ord kan vi i fremtiden forvente meget mere professor Higgins end Eliza Doolittle i vores scenekunst.

Mesterlære er scenekunstens varemærke 
Hør blot, hvad der står i udredningen:

”(…) en yderligere frigørelse fra mesterlæretraditionen frem mod en aktiv videreudvikling af en moderne pædagogisk og kunstnerisk læringsfilosofi, der lægger vægt på, i kunstnerisk henseende, selvstændige, entreprenørielle, fleksible og tværfaglige kompetencer hos den studerende”.

Ikke nok med det. Kunstnerne skal også ”dokumentere” og etablere ”refleksionspraksis". Og selvfølgelig skal uddannelserne gøres klar til ”internationalisering".

For at opnå alt dette forjættende skal uddannelserne centraliseres i en samlet institution, der skal have navnet Danmarks Scenekunstskole.

Så kan uddannede scenekunstnere opnå en akademisk grad for at kunne videre- og efteruddanne sig, hvilket er godt nok, men det skal ske på bekostning af den traditionelle mesterlære, som i århundreder har været scene- og filmkunstens varemærke.

Jeg kan godt forstå, at fagmiljøerne har været skeptiske. Jeg er ikke sikker på, at dette vil give bedre scenekunst. Snarere tværtimod.

Mange af de største skuespillere, vi i Danmark har fostret gennem tiden, er udsprunget af Det Kongelige Teaters elevskole.

Æggehovederne ville være glade for udredningen 
Her blev unge mennesker efter en skrap optagelsesprøve optaget på skolen, hvorefter de gennemgik en krævende uddannelse med udgangspunkt i mesterlære og skuespilhåndværk.

Derfor var de så eminent dygtige, selv når de optrådte på tv og film. Er det noget tilfælde, at hovedparten af de folkekære Matador-skuespillere var uddannet på Det Kongelige Teater?

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om en ”moderne pædagogisk og kunstnerisk læringsfilosofi” ville have afhjulpet Mads Mikkelsens mumlende skuespilkunst?

Næppe. Og mon H.C. Andersen ville have haft en chance, hvis han skulle ”reflektere over, dokumentere og formidle den erkendelse og indsigt, der opstår i eller knytter sig til den kunstneriske skabelsesproces”, da han som ung mand ville være skuespiller? 

Næppe. Får vi flere folkekære skuespillere ud af det, hvis udredningens anbefalinger følges? Næppe. Men dygtigere bliver de. Til at reflektere og videreuddanne sig til magistre.

Jeg er sikker på, at professor Higgins, Erasmus Montanus og de andre æggehoveder ville være meget glade for udredningens anbefalinger.  

Forrige artikel Public service er et spørgsmål om tillid Public service er et spørgsmål om tillid Næste artikel Kulturen skal ud af selvoptagetheden Kulturen skal ud af selvoptagetheden