Dansk Musiker Forbund: Inflationskrisen kan blive fatal for musikbranchen

Coronakrisen kaster stadig mørke skygger over den danske musikscene. Og hvis den nuværende inflationskrise betyder, at folk fravælger musikalske oplevelser, så ser det sort ud for musikbranchen, skriver Søs Nyengaard.

Coronakrisen er ovre. Det er i hvert fald sådan, det føles, når man sidder på en aarhusiansk fortovscafé og nyder efterårssolen.

Og det er sådan det føles i den politiske debat.  

Som forperson for Dansk Musiker Forbund ved jeg, at det er en illusion. Coronakrisen kaster forsat mørke skygger over Dansk Musiker Forbunds medlemmer.

Mange freelancemusikere mangler indtægter fra næsten to år med coronanedlukninger. Selvom der har været kompensationsordninger, mærker vores medlemmer forsat de barske realiteter af tabte indtægter.

Det bliver vinter snart og for koldt til at sidde på fortovscafeer. Inflationen er tårnhøj, el-priserne stiger, og oven i coronaefterslæbet er det en perfekt storm.

{{toplink}}

Når økonomien er presset, og elregningen skal betales, er underholdning noget af det, der først bliver skåret fra i budgettet. 

Det bliver en kæmpe udfordring at lokke publikum indenfor på lune spillesteder og i koncerthuse til vinter.

Puljer og støtteordninger skal løftes

Vi har et brug for et boost af musikken ovenpå corona – som kan holde hånden under musikerne gennem inflationskrisen.

Konkret kan jeg pege på: honorarstøtteordningen, landsdelspuljen, koncertpuljen og netværks- og genrespillestedspuljen, der alle er puljer under Statens Kunstfond, der kunne bruge et løft.

Der er behov for indsatser, der sikrer at musikerne kan komme ud og spille, og spillestederne kan holde åbent.

Der er behov for, at der også til vinter kan holdes koncerter til en rimelig pris, så publikum kan følge med i en trang tid. Alternativet er at musikerne forsvinder.  
 
Når musikere ikke arbejder med deres fag, arbejder de indenfor andre områder. For eksempel kører de taxa, arbejder som lærere eller i hotel- og restaurationsbranchen.

Når de gør det, udvikler de ikke deres musikalske talenter og udvider ikke deres faglige kompetencer indenfor musikfaget. Det betyder, at coronakrisen allerede har gjort et voldsomt indhug i den danske musiske knowhow og faglighed.

Og vi risikerer at tabe en hel generation af professionelle musikere på gulvet, hvis inflationskrisen skræmmer publikum væk fra koncerter og arrangementer.  

Det handler om overlevelse

Coronaefterslæbet for musikerne har allerede presset musikere væk fra musikken. Hvis jeg skal illustrere omfanget, kan jeg fortælle, at de samlede fondes bevillinger til kulturområdet faldt med 418 millioner kroner fra 2019 til 2020.

Det er simpelthen penge, der mangler. Penge som blandt andet musikerne skulle have haft som løn for deres arbejde.

Det er sådan, det ser ud over hele feltet. Når pengene ikke er blevet udbetalt, har musikerne fundet andre indtægter.  
 
Nu er der koncerter igen, men lige som musikerne troede, at de skulle ud og spille igen, ser vi mange musikere kæmpe benhårdt for at få fødderne indenfor på musikscenen igen, fordi flyttede coronakoncerter stadig fylder i programmet.

Det betyder, at de ikke kan løbe de manglende indtægter ind. Og lige som alle andre, har musikere også bekymringer om varmeregninger.  
 
Derfor, når jeg skriver vi har brug for en investering i musikken og et boost, er det ikke med argumenter om kulturelt sammenhold eller glæden, publikum finder i musikken.

Det er derimod de hårde realiteter, at musikerfaget og musikerfagligheden har behov for en saltvandsindsprøjtning, hvis ikke vi skal stå med en markant svagere dansk musikscene efter vinterens krise.

{{toplink}}

Forrige artikel Replik fra Nationalmuseet: Nej, Sandberg. Vi har ikke skeletter i skabene  Replik fra Nationalmuseet: Nej, Sandberg. Vi har ikke skeletter i skabene  Næste artikel Teaterdirektør: Sløjf moms på kulturen, hvis vi skal klare inflationskrisen Teaterdirektør: Sløjf moms på kulturen, hvis vi skal klare inflationskrisen