Bikubenfonden: Vi tager flere chancer end staten

DEBAT: Private fonde kan tillade sig at tage flere chancer end staten og kommunerne. Derfor har de en unik mulighed for at bidrage til at sikre nytænkning og mangfoldighed i dansk kulturliv, skriver Søren Kaare-Andersen, direktør i Bikubenfonden.

Af Søren Kaare-Andersen
Direktør i Bikubenfonden

De private fonde er uafhængige af skiftende politiske vinde og skal ene og alene fokusere på, hvordan fondsmidlerne gør allermest gavn for samfundet. 

Denne mulighed og det ansvar, der følger med, er vi meget opmærksomme på i Bikubenfonden. Vi har valgt at indtage en position, hvor vi netop ser det som et mål at tage chancer ved at støtte op om det nyskabende.

Kunsten har en helt særlig evne til at formidle menneskelig erfaring, og der skal være plads til den kunst og de talenter, der tør bevæge sig uden for og på tværs af de vante rammer. Derfor fokuserer vi på støtte til udvikling og nytænkning frem for daglig drift og business as usual. 

Aktivt engageret og faciliterende fond
Denne strategi kræver langt mere af os end den traditionelle mæcenrolle. Ud over risikovillighed kræver den stærke faglige kompetencer, og at vi spiller på flere strenge end tidligere. Vi sidder ikke blot og venter på, at den helt rigtige ansøgning dumper ind i mailboksen, men er i stedet langt mere opsøgende og aktivt engagerede. Alt efter hvad behovet er i de enkelte tilfælde, kan vi agere samarbejdspartner eller igangsætter af nye projekter. 

Når det gælder større udviklingsprojekter eller spirende idéer, er der som oftest behov for langt mere end blot økonomisk støtte. Derfor agerer vi som en faciliterende fond, der kan bidrage med sparring, netværk eller ved at bringe flere parter sammen, så de kan drage nytte af hinandens erfaringer og kompetencer. 

I konstant dialog
Det er vigtigt at understrege, at det ikke er grebet ud af luften, hvilke projekter vi vælger at prioritere. Der er altid tale om projekter, som er vokset frem af et ønske eller et behov i samfundet. Vi er i konstant dialog med kunstnere og kulturinstitutioner og inddrager gerne aktørerne direkte i vores beslutninger. Eksempelvis er Udstillingsprisen Vision, som vi lancerede tidligere på året, et resultat af denne arbejdsmetode.

Et andet dugfrisk eksempel er vores nyetablerede kunstatelier i Fondenes Hus, som er en del af Bikubenfondens talentprogram. Her får tre nyuddannede kunstnere fra Kunstakademiet mulighed for at arbejde i 11 måneder af gangen, og sideløbende modtager de individuel rådgivning fra kunstkonsulent Christina Wilson. Initiativet, som er det første af sin art i Danmark, er vores reaktion på en stor efterspørgsel efter atelierpladser for nyuddannede kunstnere samt et behov for støtte af kunstnerne i overgangen fra studieliv til arbejdsliv.

Vores engagement i teaterfestivalen CPH STAGE er endnu et eksempel på vores arbejdsmetode. I efteråret 2012 indbød vi en række aktører fra teaterbranchen til at hjælpe os med at udvikle og nytænke Årets Reumert. Midt i mødet blev teaterbranchens gamle drøm om en festival bragt op til overfladen, og branchen besluttede at forene kræfterne og kaste sig ud i det. Resultatet blev, at CPH STAGE var en realitet allerede i sommeren 2013. Vi investerede økonomisk i festivalen og etablerede et strategisk partnerskab i relation til prisuddelingen Årets Reumert, som nu er den årlige kulmination på teaterfestivalen.

Samarbejde på tværs
I vores optik er det kun sundt, at både stat, kommuner, private virksomheder og fonde investerer i kunst og kultur. En mangfoldig kulturstøtte bidrager til at sikre et mangfoldigt og dynamisk kulturliv. Ikke mindst kan de forskellige støtteydere med fordel løfte kulturprojekter i flok og udnytte hver deres kompetencer og ressourcer i et samarbejde på tværs.

Forrige artikel Professor: Den danske kulturpolitik halter Professor: Den danske kulturpolitik halter Næste artikel R: Lad os oprette Kulturens Analyseinstitut R: Lad os oprette Kulturens Analyseinstitut