V: Flere film og færre puljer

DEBAT: Digitaliseringen har medført store udfordringer for dansk film. Men den rette løsning er ikke at pålægge teleoperatørerne en ekstra skat. Man skal derimod gøre dansk filmpolitik mere fleksibel, moderne og fokuseret, og det kræver en reform af DFI. Det mener Venstres kulturordfører, Michael Aastrup Jensen, som her løfter sløret for partiets filmudspil. 

Af Michael Aastrup Jensen (V)
Kulturordfører

Kunstnerisk er dansk film en succes, og danske produktioner til både biograf og TV høster anerkendelse i både ind- og udland. Det kan vi være stolte af, men af samme grund kan vi ikke sidde på hænderne, når branchen selv meddeler, at den trods sin anerkendelse er i dyb krise.

Digitaliseringen har medført store forandringer, som vi må justere vores politik til. Den rette vej er ikke, som det er blevet foreslået, at pålægge teleselskaberne det, der i realiteten er en ekstra skat. Den rette vej er at gøre dansk filmpolitik mere fleksibel, moderne og fokuseret.

Vores udspil til filmforhandlingerne er inspireret af en stor filmhøring, som vi afholdt i juni, hvor branchen kom med en masse glimrende indspark. Det er blevet til en række anbefalinger, som vi går til kulturministeren med. Vi håber at møde lydhørhed og samarbejdsvilje, så vi sammen kan styrke dansk film.

Færre puljer og mindre bureaukrati
Blandt de mest væsentlige af vores anbefalinger er en reform af Det danske Filminstitut (DFI). Der skal først og fremmest være færre puljer og mindre bureaukrati. Derfor skal DFI finde varige effektiviseringer på fem procent, og samtidig foreslår vi at nedlægge biografdelen af Cinemateket. Effektiviseringerne og besparelserne skal bruges til at øge antallet af film, der årligt støttes.

I dag findes der flere puljer, bl.a. kortfilmspuljen og New Danish Screen. Filmkonsulenterne har i dag hvert deres kongedømme og vi ønsker, at disse skel bliver mindre markante. Støtten skal derfor i højere gives til den gode ide, og ikke ud fra på forhånd fastsatte kvoter til eksempelvis børnefilm, dokumentar eller spillefilm.

New Danish Screen skal nedlægges til fordel for en decideret pulje til low budget-film. Ofte kan film med minimalt budget overraske og trække fulde huse i biograferne, og der er langt mere perspektiv i disse end i kortfilm og andre særordninger. I dag kan enhver lave en kortfilm, og derfor er kortfilmen ikke længere relevant for unge instruktører.

Derfor skal midlerne omprioriteres fra støtte til kortfilm til spillefilm. Film i spillefilmslængde har samtidig langt større mulighed for at nå ud til et bredere kommercielt publikum i biografer, video-on-demand eller tv. For en instruktør er det helt afgørende at få mulighed for at lave en spillefilm og ikke blot kortfilm, der kun vises på festivaler og på ydertidspunkter på TV.

Filmmiljøet skal udbredes
Det er også særdeles vigtigt for os, at der også skal være et filmmiljø uden for København, og ikke bare københavnske ”ekskursioner”. Indtil videre er 80 % af de regionale filmfondes midler gået til københavnske producenter, der bevæger sig ud i landet med eget udstyr. Desværre har filmfondene i praksis finansieret ”ekskursioner” uden for hovedstadsområdet, men idéen med fondene er tvært imod, at de skal understøtte lokale produktionsmiljøer.

En succes er Filmby Aarhus, der har brugt Den vestdanske Filmpulje til at opbygge et aarhusiansk produktionsmiljø, der har produceret bl.a. Kartellet og Nymphomaniac og flere succesfulde serier for både børn og voksne. Retningslinjerne skal laves afgørende om, så de i meget højere grad understøtter lokale produktionsmiljøer.

De regionale filmfonde skal frigøres fra DFI og understøtte lokal filmproduktion og sikre, at støtten faktisk kommer lokalområderne til gavn som tiltænkt. Der skal holdes løbende opsyn med, at de regionale filmfonde lever op til dette formål.

Mere fleksibilitet i forhold til udgivelser
Derudover er et særligt ønske for os at fremme fleksibiliteten i forhold til udgivelsen af danske film. Det ville være ønskeligt med en kortere hold back-periode, så nye danske film hurtigere kan vises på andre platforme end i biografen.  Derudover mener vi, at man i fremtiden bør kunne arbejde med andre udgivelsesplatforme end biograferne, fx film direkte til VOD eller TV.

Der bør også arbejdes på premium-vinduer, hvor præmierefilm kan ses hjemme i stuen i en periode for et højere beløb. I den forbindelse bør der oprettes et digitalt salgsvindue, således at man ikke blot kan streame, men også købe en film digitalt.

Venstre mener samtidig, at rettighedshaverne, eksempelvis producenterne, selv er bedst til at afgøre dette, og derfor ønsker vi, at hold back-perioden og distributionsform gøres fleksibel, så de bestemmes af rettighedshaveren til den enkelte film. Den fleksibilitet efterspørges af producenterne, og derfor er det på tide at ændre biografernes kontrol og dominerende stilling i forhold til udgivelsen af danske film.

Ny udviklingspulje til lokalbiografer
Vi ønsker at modernisere og løfte biografoplevelsen.

I udlandet kender man eksempler på biografer, der tilbyder langt mere end blot visning af film, eksempelvis ArcLight i Los Angeles. Vi vil gerne støtte lokale biografer i Danmark til at tage skridt, der gør en tur i biografen til en større oplevelse end blot at se en film, og derfor vil vi afsætte fire millioner i en udviklingspulje, som kan bistå de lokale biografer med dette.

Disse anbefalinger er med til at danne rammen om Venstres udspil, der skal sikre flere film og færre puljer, så dansk film kan nå en økonomisk succes, der svarer til den kunstneriske.

Forrige artikel Jelved: Digitalisering må ikke gøre biblioteker overflødige Jelved: Digitalisering må ikke gøre biblioteker overflødige Næste artikel Forsker: Amazon er et varsel om forandring Forsker: Amazon er et varsel om forandring