Udskiftning af naturgas med fjernvarme er en del af klimaløsningen

DEBAT: Omlægningen af naturgasfyr til fjernvarme er nødvendig, men besværliggøres af naturgasselskabernes dårlige økonomi. Løsningen er en solidarisk ordning, skriver Bo Normander.

Af Bo Normander
Formand i Det Økologiske Råd 

I dag bliver 500.000 danske husstande opvarmet med naturgasfyr. At omlægge disse til fjernvarme eller varmepumper er et af de mest effektive initiativer til at nedbringe brugen af fossile brændstoffer og udslippet af CO2. Netop nu skal Folketinget træffe beslutning om hvilken model, der skal anvendes til at omstille naturgasområder til fjernvarme.

Gæld hindrer omlægning
Det er dog ikke altid rentabelt eller en miljømæssig fordel at vælge fjernvarme. De tættest befolkede dele af naturgasområderne bør omstilles til fjernvarme, mens der i de tyndere befolkede dele skal ses på alternative løsninger som især elektriske varmepumper, der effektivt kan omdanne strøm til varme.

En af hindringerne for omlægning fra naturgas til fjernvarme er, at naturgasselskaberne kan kræve kompensation for at afgive kunder. Begrundelsen er, at selskaberne har gæld, og man vil undgå, at det bliver for dyrt for de tilbageværende kunder. Selskabernes økonomi er meget forskellig - DONG Energy og Naturgas Fyn (NGF) har en relativ stor gæld i forhold til HMN Naturgas. HMN dækker den største del af landet og er dannet ved fusion af Hovedstadens Naturgas (HNG) og jyske Midt-Nord.

Fair løsningen nødvendig
Varmeforsyningsloven giver hjemmel til, at naturgasselskaberne kan få kompensation ved konvertering til fjernvarme. I nogle tilfælde overkompenseres naturgasselskabet, hvilket gør det dyrere at udskifte naturgassen og kan dermed hindre fjernvarmeprojekter, som kunne være til fordel for klimaet. Udfordringen lige nu er at finde en model, som ikke hæmmer konverteringer - dvs. en model der både er fair ud fra et kunde/forbrugersynspunkt og hensigtsmæssigt i forhold til miljøet. Men Dansk Fjernvarme og Naturgasselskaberne har ikke kunnet blive enige om en fælles løsning.

Hvis man giver samme kompensation i alle tre naturgasselskabers områder, vil man enten overkompensere HMN eller gøre det for dyrt for gaskunderne hos de to andre selskaber med den største gæld. Det kunne løses ved en solidarisk ordning - enten ved at de tre selskaber fusionerer eller ved at etablere en fond, som udligner og betaler en del af den efterladte gæld fra konverterede gaskunder i DONG og NGF's områder.

Behov for landspolitisk beslutning 
Omstilling til fjernvarme er afgørende for, at landets kommuner kan nå deres målsætninger om reduktion af CO2-udledning. F.eks. satser Gladsaxe meget på at udbygge med fjernvarme for at nå kommunens mål om 25 % reduktion i 2020. Noget lignende gælder mange andre kommuner. Derfor er der behov for, at kommunerne udveksler erfaringer, og at der landspolitisk besluttes en udfasning af naturgassen.

Der bør vedtages et forbud mod nye naturgasfyr - ligesom for nye oliefyr - f.eks. fra 2013. Så kan kommunen dispensere, hvis der planlægges fjernvarmeforsyning, som først kan etableres senere. I den mellemliggende periode kan man så udleje fyr til borgerne. Desuden skal der som sagt udarbejdes et fair regelsæt for kompensation og afvikling af naturgasselskabernes gæld.

Forrige artikel Sikkerhed og tryghed gennem innovation og integration Næste artikel Energistrategi 2050. Med to store udfordringer Energistrategi 2050. Med to store udfordringer