GoMore: Sådan gør vi det nemmere at dele biler i byerne

Hvis den almindelige borger skal motiveres til at tage klimavenlige transportvalg, skal vi gøre det lettere at dele samt minimere antallet af biler i byerne, skriver GoMore-direktør Matias Møl Dalsgaard.

At gøre det nemmere for danskerne at træffe klimavenlige valg i hverdagen handler i høj grad om motivation og adfærd. De valg, vi træffer i dag, har direkte indflydelse på den fremtid, der venter på os alle i morgen.     

At ændre adfærd igennem politiske tiltag kan være effektivt, men det skal være meningsfuldt. Hvis ikke det er meningsfuldt, er det hverken motiverende på kort sigt eller effektivt på lang sigt.  

Heldigvis bliver langt de fleste aspekter af livet bedre, når de deles. Det kan være alt fra mad til følelser, ting og ressourcer til at skabe en adfærd, som gør det nemmere at træffe klimavenlige valg i hverdagen.  

Vi skal fremme deleadfærd 

Når det kommer til biler, er der en tendens til at belønne adfærd skævt fra politisk hold. Det er dyrt at købe en bil i Danmark, fordi afgiftsniveauerne er høje. Hvis vi skal fremme klimavenlige valg, skal vi i højere grad se på den adfærd, der er knyttet til brugen af biler og herunder klogt 'nudge' en mere klimavenlig adfærd frem, som er meningsgivende.

Vi skal minimere antallet af biler i byerne og hjælpe mennesker med at dele de biler, der er. Det gør vi, fordi det giver mening at dele. Flest mulige skal selvfølgelig cykle, gå eller komme frem på anden vis, men i de situationer hvor der er behov for en bil, skal det gøres på en så klimavenlig måde som muligt. Det skal give mening.  

Justér beboerlicens og parkeringspladser 

Hvis man oplever noget som værende meningsfuldt, fører det til motivation. Når motivation bliver til repetition, ændrer vi adfærd. Der skal blot små skridt til fra politisk side for at opnå dette.  

Med få tiltag kan man gøre det meningsfuldt og attraktivt at dele sin bil med andre ved at kompensere de borgere, der aktivt deler deres biler på forskellig vis.

Man kan tilbyde gratis eller reduceret beboerlicens eller forøge antallet af parkeringspladser, der er dedikeret til nabo-til-nabo-bildeling på samme måde, som der er faste pladser til elbiler. På den måde gør vi det nemmere at dele de biler, der står stille.

Derudover kan man gøre adgangen til opladning af elbiler nemmere ved at lave ladepladser, der er forbeholdt biler, som deles nabo-til-nabo.           

Støtte til borgere uden bil 

Endvidere kan man skabe en mere fordelagtig beskatning af bildeling end tilfældet er i dag. Det vil i højere grad motivere borgerne til at dele deres biler mere, og det vil åbne for lavere priser, som flere vil kunne være med på, da man ikke skal betale skat af indtjeningen.  

Endelig kan man direkte støtte de borgere, som ikke har bil. Hvis man hæver prisen for parkering, kan nogle af de penge kanaliseres videre til de borgere, som ikke har parkeringslicenser. På den måde kan de opnå billigere kollektiv transport – herunder billigere adgang til delebiler, når transportbehovet kalder på en bil.      

Disse forslag er blot få ud af mange, som i sidste ende kan bidrage til at skabe en adfærd, der motiverer bedre brug af eksisterende ressourcer – i dette tilfælde biler. 

{{toplink}}

Forrige artikel Arla: Dansk særskat på landbrugets CO2 vil modarbejde grønt momentum Arla: Dansk særskat på landbrugets CO2 vil modarbejde grønt momentum Næste artikel Climaider: Regeringens klimaregnskab er gement snyd Climaider: Regeringens klimaregnskab er gement snyd