Erhvervsliv: Forhøjet CO2-afgift skal modsvares af lavere skatter og afgifter

Dansk erhvervsliv er klar til en forhøjet CO2-afgift, men forventer skatte- og afgiftslettelser til gengæld. Dansk Erhverv mener en forhøjet CO2-afgift hører sammen med lavere erhvervsbeskatning, mens DI's topchef peger på lavere energiafgifter. SMVdanmark har en klar favoritmodel, da kun en af modellerne ikke tilgodeser de store virksomheder på bekostning af de små, lyder det.

Vi skal beskatte det, vi vil have mindre af. Derfor skal prisen på at udlede CO2 sættes op.

Det er der bred enighed om i dansk erhvervsliv, efter formand Michael Svarer sammen med sin ekspertgruppe tirsdag kom med de første anbefalinger til en ny grøn skattereform. 

Men erhvervslivet vil også have noget til gengæld. 

Ekspertpanelet præsenterede tre mulige modeller og i alle modeller bliver prisen på at udlede CO2 sat betydeligt op.

I den første model - afgiftsmodel 1 - foreslås det at tilbageføre provenuet fra CO2-afgiften som forventes at være på 800 millioner kroner til erhvervslivet gennem lavere erhvervsbeskatning.

Konkret foreslår ekspertgruppen at sænke selskabsskatten med 0,6 procent, og det hæfter man sig ved hos Dansk Erhverv, der selv har foreslået en lempelse af selskabsskatten på tre procentpoint fra 22 procent i 2022 til 19 procent i 2024 som en del af sit bud på en grøn skattereform.

"Vi skal nå klimamålene på den billigste og mest effektive måde. Det gør vi ved at øge skatten på CO2, så forureneren betaler, uden at gøre det dyrere at drive virksomhed," lyder det i en skriftlig kommentar fra Dansk Erhvervs markedschef for klima, energi og miljø, Ulrich Bang, der fortsætter:

"Derfor bakker Dansk Erhverv varmt op om ekspertgruppens forslag en CO2-afgift, som går hånd i hånd med lempet erhvervsbeskatning. På den måde leverer vi på klimamålet og øger samtidig velstanden, så der er råd til velfærd."

I afgiftsmodel 1 pålægges alle virksomheder uden for kvotesektoren en CO2-afgift på 750 kroner ton i 2030 svarende til den forventede kvotepris i 2030

Modellen vurderes at være den mest samfundsøkonomisk effektive, men giver samtidig større risiko for, at virksomheder flytter CO2-tung produktion til udlandet og dermed skaber lækage," lyder det fra eksperterne.

Flere store danske virksomheder kan blive ramt, hvor især Aalborg Portland som den største CO2-udleder vil være særligt udsat. 

SMV'erne foretrækker bestemt model

Og netop Aalborg Portland må ikke tilgodeses i for høj grad, ifølge Jakob Brandt, topchef for SMVdanmark. 

"Det er ikke rimeligt, at det lille gartneri eller smedevirksomhed skal betale mere for, at for eksempel Aalborg Portland får en alt for stor rabat og også får tilskud til en CO2-fanger på skorstenen. Alle bør som udgangspunkt være lige, og desuden er det et sundt grundprincip, at forureneren betaler. Hvis nogle virksomheder slipper billigere, så mindsker det naturligvis de virksomheders incitament til at gøre noget ved deres udledning," mener han.  

Derfor har SMVdanmark også en klar favoritmodel, og det er afgiftsmodel 1.

"Jeg vil klart anbefale politikerne at tage udgangspunkt i den model, der ikke giver de store virksomheder urimelig særbehandling på de smås bekostning. Det er hverken fair eller forsvarligt, hvis politikerne giver store rabatter til de store virksomheder," lyder det fra Jakob Brandt.  

{{toplink}}

DI: Sæt energiafgifterne ned

DI's administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen slår fast, at alle skal vænne sig til, at den grønne omstilling har en pris.

Men han understreger, at det ikke må blive for dyrt at drive virksomhed i Danmark.

Derfor foreslår DI, at en højere CO2-afgift blandt andet følges af lavere energiafgifter.

"Helt grundlæggende skal vi beskatte det, vi vil have mindre af. Derfor skal prisen på at udlede CO2 sættes op, mens energiafgifterne bliver sat ned," udtaler han og tilføjer:

"Men samtidig er vi bekymrende for, at de grønne afgifter bliver indrettet sådan, at virksomheder, arbejdspladser og CO2-udledning flytter til udlandet. Det er helt afgørende, at politikerne finder den rette balance i den grønne skattereform."

DI: Forhøj afgift uden for kvotemarkedet

I samtlige modeller lægger ekspertgruppen op til, at prisen på at udlede CO2 også bliver sat op for de energiintensive virksomheder, der i forvejen er en del af EU’s kvotemarked.

Og ifølge DI vil det - uanset hvilken en af de tre modeller der benyttes - være uundgåeligt, at danske virksomheder skruer ned for produktionen eller flytter den til udlandet.

Derfor opfordrer erhvervsorganisationen Folketinget til gradvist at forhøje CO2-afgiften for virksomheder uden for kvotemarkedet, mens man bør undlade at lægge afgiften på de virksomheder, som i forvejen betaler for at udlede CO2.  

"Der er ingen som helst gevinst for klimaet ved, at CO2-udledningen bliver flyttet rundt mellem landene. Det er også kernen i klimaloven. Danmark bør være et foregangsland, som løser klimaudfordringerne selv, og det skal CO2-afgiften være med til at understøtte," mener Lars Sandahl Sørensen.

De tre erhvervsorganisationer opfordrer politikerne til hurtigst muligt til at få landet en aftale, så virksomhederne kender de rammer og vilkår, som de skal arbejde og investere under frem mod 2030.

Forrige artikel Overblik: Disse virksomheder er de største CO2-udledere i Danmark Overblik: Disse virksomheder er de største CO2-udledere i Danmark Næste artikel Her er eksperternes tre bud på en ny CO2-skat Her er eksperternes tre bud på en ny CO2-skat