Hvorfor mon mælken står i køledisken?

DEBAT: Vi glemmer, at transport er en nødvendighed for at få vores samfund til at hænge sammen, skriver Martin Aabak.

Af Martin Aabak
Markedsdirektør, Dansk Erhverv - Transport

Hvorfor mon mælken står i køledisken?
Svaret er ganske simpelt: Det gør den fordi, der er nogen, der har sørget for, at den bliver transporteret fra landmanden til mejeriet og videre ud i butikkerne!

Eksemplet er en simpel illustration af, at transport er nødvendig for, at der er varer på hylderne i det lokale supermarked. Ligesom transport også er nødvendig for virksomhederne, uanset om det drejer sig om opfyldning af lageret for kuglepenne og toiletpapir eller befordring af vindmøllevinger. Eller at transport er afgørende for, at medarbejderne kan komme til og fra arbejde og for, at vores affald bliver hentet.

Transport og logistik er med andre ord en særdeles vigtig del af det tandhjul, der holder samfundet i gang og en forudsætning for, at vi er konkurrencedygtige på det globale marked. Og det er herfra, den danske vækst - og dermed velfærden - skal genereres.

Udskældt transport
Vi tager som oftest transporten for givet og bander over den, når den støjer, forurener og fylder for meget i bybilledet. Ofte glemmer vi, at transport er en nødvendighed, der får vores hverdag til at hænge sammen. Uden transport ville vi være isolerede individer.

Når vi taler om CO2-reduktioner og andre tiltag mod klimaforandringerne, er det derfor vigtigt, at vi fokuserer på at lægge vores indsats dér, hvor det samfundsøkonomisk bedst kan betale sig. Vi må nemlig ikke gå på kompromis med væksten, som er tæt knyttet til vores mobilitet. Derfor er det også vigtigt, at regeringen snart kommer med en handlingsplan for, hvordan der skal reduceres i de ikke-kvotebelagte sektorer - herunder på transportområdet. Sidste uges debat i Folketinget gav ikke et nærmere svar på, hvordan en sådan plan skulle se ud.

Det er Dansk Erhvervs opfattelse, at vi, på et kerneområde som transport, bør tænke i logistik og effektivisering, når vi ser på, hvor vi mest effektivt sparer CO2. Det er rent faktisk muligt at lave en grøn tråd mellem effektivitet og miljøhensyn.

Sats på ITS
Mange danskere bruger meget tid på transport, og mange sidder dagligt fast i lange køer. Derfor mener Dansk Erhverv, at vi i Danmark bør satse markant på Intelligente Transport Systemer - ITS.

Det er ganske enkelt en prioritering af fremtiden. GPS, digital skiltning, dynamiske informationer om trafikudviklingen og vendbare vognbaner, er bare nogle af de ting, vi bør udnytte langt bedre. Det vil nemlig styrke trafikanternes muligheder for at træffe et hensigtsmæssigt transportvalg og dermed give både miljøbesparelser og forbedre fremkommeligheden.

Ligesom med ITS er vi også nødt til at tænke langsigtet og foretage investeringer og forskningsindsatser, der rækker flere årtier frem, når det gælder udvikling og anvendelse af alternative brændstofløsninger. Det er særdeles vigtigt for både klimaet og for, at vi ikke bliver afhængige af andre lande, når Nordsø-olien slipper op inden for en kortere årrække.

Mere gods per tog
Endelig kan en række simple indsatser effektivisere godstransporten til gavn for både miljø og produktivitet. En måde at gøre det på er f.eks. at tillade, at der kan transporteres mere gods per lastvognstog.

Det er hér vigtigt at pointere, at en højere tilladt totalvægt ikke nødvendigvis betyder, at andre trafikanter vil opleve fysisk større lastbiler på vejene. Forslaget har en dobbelt positiv effekt, idet produktiviteten i erhvervet vil stige, samtidig med at der vil være behov for færre lastbiler til at transportere den samme mængde gods, når lastbilernes lasteevne kan udnyttes optimalt, hvilket reducerer såvel trængslen på vejene som CO2-udslippet.

DTL har beregnet, at brændstofforbruget, målt i forhold til lasteevnen, kan mindskes med i hvert fald 11 pct. ved at øge totalvægten fra 48 ton til 56 ton.

Et andet forslag, der både gavner transporterhvervets effektivitet og reducerer miljøbelastningen, er at tillade modulvogntog flere steder. Modulvogntog er en slags ekstra lange lastbiler, hvor to modulvogntog groft sagt afløser tre traditionelle lastbiler. Dermed giver de øget kapacitet og effektivitet, samtidig med at miljøbelastningen reduceres.

I Dansk Erhvervs og DTL's fælles brochure 'Transportens vej til et bedre klima' giver vi yderligere 49 konkrete råd til, hvordan godstransporten kan spare på brændstoffet og dermed reducere CO2-udslippet.

Forrige artikel Efter COP15 – status over fejlslagne strategier Næste artikel Vi skal bevare proportionssansen i klimadebatten
Grønt overblik: Det skal du holde øje med

Grønt overblik: Det skal du holde øje med

Minister skal i samråd om kontroversiel forskningsrapport om bundtrawling, Transportudvalget rejser til Tyskland og to partier på højrefløjen mødes i weekenden. Her er, hvad du skal holde øje med i den kommende uge.