R: CO2-reduktioner i transporten nødvendigt
DEBAT: Det er nødvendigt, at EU bliver endnu mere ambitiøs i forhold til at reducere udledningen af CO2 på transportområdet, skriver Radikales spidskandidat til Europa-Parlamentet, Morten Helveg Petersen, og Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg.
Af Morten Helveg Petersen og Andreas Steenberg
Hhv. spidskandidat til EP og trafikordfører for Radikale
Mens Danmarks samlede CO2-udledning har været faldende siden 1990, er vejtransportens udledning i samme periode steget med 20 procent.
Det viser noget om, hvor stor en udfordring transporten er i forhold til vores nationale og europæiske CO2-reduktionsmål.
Og hvor vigtigt det er, at vi kommer i gang med at reducere transportens CO2-udledning både nationalt og på europæisk niveau.
En stor del af CO2-reduktionsarbejdet har hidtil været koncentreret i energisektoren, mens eksempelvis transport og landbrug ikke i samme omfang har været genstand for opmærksomhed.
I Radikale Venstre tager vi ansvar for kommende generationer, og vi tror, at fremtiden er grøn - både for Danmark, Europa og resten af verden.
Flere ambitiøse mål
Derfor mener vi, at det er nødvendigt at stramme grebet om CO2-reduktionerne i transportsektoren.
Ambitiøse fælleseuropæiske CO2-reduktionsmål er den grundlæggende drivkraft bag øgede CO2-reduktioner i diverse sektorer - også transportsektoren.
Derfor skal vi sikre, at de overordnede reduktionsmål bliver så visionære som muligt.
Derfor glæder det os, at både Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen har spillet ud med en målsætning om en 40 procents CO2-reduktion i 2030.
Vi havde naturligvis gerne set en endnu mere ambitiøs målsætning - Danmark går jo allerede efter en 40 procents reduktion i 2020 - men vi er grundlæggende tilfredse med 40 procents-målsætningen og håber på, at den bliver vedtaget på rådsmødet i marts eller juni.
Ud over ambitiøse, overordnede målsætninger er det nødvendigt med specifikke mål på transportområdet for at styre udviklingen i den rigtige retning.
Hurtigere og bedre
Fx har EU i dag et gennemsnitligt emissionsloft over samtlige nyregistrerede personbiler på 130 g CO2/km fra 2015 samt en bindende målsætning om 95 g CO2/km fra 2020.
Loftet fastsættes for det enkelte køretøj på baggrund af dets egenvægt.
Dvs. at tunge køretøjer må udlede mere end 130 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre.
Her kunne vi godt tænke os, at EU var endnu mere ambitiøs - fx med et bindende mål om 90 g CO2/km i 2020.
For de specifikke mål er i høj grad retningsgivende for udviklingen mod mindre CO2-reduktion - og især tempoet i denne udvikling.
Og i dag går det simpelthen ikke hurtigt nok.
Fly, tog og lastbiler er andre områder, man kunne overveje mere ambitiøse mål på.
Vi skal i gang med CO2-reduktioner i transporten. Alt andet er uholdbart.