EL til Hæstorp: Der mangler gode alter­nativer til bilen over alt i Hovedstaden

REPLIK: Det er uklart, hvordan de ti nødvendige infrastrukturprojekter, som regionsrådsformand Sophie Hæstorp oplister, er grønne og bæredygtige, skriver Marianne Frederik (EL).

Af Marianne Frederik (EL)
Medlem af Trafikudvalget, Region Hovedstaden

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp (S) skriver her i Altinget 4. december om ti nødvendige infrastrukturprojekter i Region Hovedstaden. Det fremgår ikke helt hvilke ti projekter, hvorfor de er nødvendige, og hvordan forslagene er grønne og bæredygtige.

De ti forslag har et politiske flertal i regionen og kommunerne besluttet i 2016 og stædigt holdt fast i, selvom der hele tiden sker ny udvikling. Blandt de ti forslag er fire motorveje.

Begrundelsen for mere motorvej er stigende befolkningsvækst og biltrængsel. Det hedder, at befolkningen vokser med 102.000 frem mod 2030. Jo, men halvdelen af væksten er over 65 år. De har selvfølgelig også transportbehov, men pendlerstigningen er noget mindre.

Dertil kommer, at den store biltrængsel i regionen er på vejene ind mod og rundt om Storkøbenhavn. Her er der tæt beboet og meget større mulighed for at begrænse biltrafikken og gennemføre flere alternativer i form af mere grøn kollektiv transport.

Nej tak til dyre motorveje
De fire motorvejsprojekter koster mindst 40 milliarder kroner. Tænk hvad man kan få af kollektiv transport for de penge. De billigste, og dem der er længst fremme i planlægningen, er en forlængelse af Hillerød- og Frederikssundsmotorvejene. De dyreste og mest kritisable er Ring 5 motorvej og Østlig Ringvej (Havnetunnel til Amager).

Ring 5 Syd er en ny motorvej fra Køge-egnen til Frederikssundmotorvejen, hvilket er starten på at etablere en motorvej helt til Helsingør. Ring 5 motorvej vil primært blive en transportkorridor, der ikke giver kommunal udvikling, og som vil fremme bilismen, medføre mere støj og gennemskære værdifuld natur og bevaringsværdige landsbyer.

Havnetunnelen til 20 milliarder kroner er tilknyttet projektet om Lynetteholmen og ny metro. Det vil i alt koste 80 milliarder kroner. Her er begrundelserne og mine modsvar:

  1. Øen skal sikre mod stormflod; det kan lade sig gøre uden at bebygge en stor ø.
  2. Dæmpe biltrafikken i Indre By; det kan lade sig gøre ved trafiksanering.
  3. Behov for flere boliger; der er plads andre steder i København og udenfor København.
  4. Behov for mere metro; letbane og BRT-linjer er billigere og bedre.

En grøn mobilitetsplan
Enhedslisten i Region Hovedstaden har udarbejdet et skitseforslag til mere kollektiv trafik for cirka 50 milliarder kroner. Blandt vores forslag er der flere letbaner, flere BRT-linjer, forbedrede togforbindelser, ombygning af togstationer og forbedrede trafikknudepunkter for især omskiftning mellem kollektiv trafik og for cyklister.

Nogle af forslagene er også omtalt i de ti projekter, Sophie Hæstorp nævner, for eksempel ombygning af Hillerød Station og byggeriet af Favrholm Station.

Region Hovedstaden har indgået en klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik med regeringen, der i overskrifter lover emissionsfri transport i regionen, at der arbejdes for, at grøn kollektiv trafik bliver førstevalget for flere, og at flere tager cyklen. På Christiansborg har et rødt-grønt flertal vedtaget en aftale om flere elbiler og en halv milliard kroner til cykelstier.

Alt sammen skridt i den rigtige retning. Men der mangler initiativer, der kan bremse biltrafikkens vækst og bremse støj og flere motorveje. Der mangler gode alternativer til bilen over alt i regionen og flere investeringer i grøn kollektiv trafik. Det skal der arbejdes for i den nye infrastrukturplan, også kaldet den grønne mobilitetsplan.

Forrige artikel Borgmester: Dagtilbud med særlige profiler skal tiltrække flere mænd  Borgmester: Dagtilbud med særlige profiler skal tiltrække flere mænd Næste artikel Concito: Staten skal ikke stå i vejen for byernes klimaambitioner Concito: Staten skal ikke stå i vejen for byernes klimaambitioner