Genlæs debatten om god undervisning

DEBAT: I den sidste måned har Forskningsdebatten sat fokus på, hvordan man fremmer god undervisning. Genlæs alle indlæggene her.

Hvordan fremmes god undervisning?
PRÆSENTATION: I den kommende måned sætter Forskningsdebatten fokus på, hvordan man giver undervisningen på de videregående uddannelser en højere status. Læs mere her, og mød panelet.

Bragt 5. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

EVA: Styrk undervisningens status
DEBAT: Hvis kvaliteten af universitetsuddannelserne skal styrkes, er det afgørende, at undervisningen får højere status på universiteterne. Det skriver Mikkel Haarder, direktør i Danmarks Evalueringsinstitut.

Bragt 5. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Professor: Fastsæt klare rammer for god undervisning
DEBAT: Man ved meget om, hvad god undervisning er, men for at sikre at det sker, er man nødt til at fastsætte nogle klare rammer for selve indholdet. Det mener Jens Dolin, professor på Institut for Naturvidenskabernes Didaktik, Københavns Universitet.

Bragt 5. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Lektor: Adskil forskning og undervisning
DEBAT: Universiteterne kan blive bedre til at tage strategisk stilling til, om undervisning eller forskning i specifikke tilfælde skal vægtes højest, skriver Rie Troelsen, lektor ved Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.

Bragt 5. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Datalog: Undervisning skal gøre en forskel
DEBAT: Hvis man skal finde ud af, hvad kvalitet i undervisning er, er en god indikator, om man som underviser har gjort en forskel over for dem, man underviste. Det skriver Hans Hüttel, lektor på Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.

Bragt 5. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

SDU: Uddannelse skal løfte de studerendes niveau
DEBAT: En uddannelse er ikke god, alene fordi den optager studerende med høje karakterer, men derimod hvis uddannelsen formår at løfte de studerendes niveau. Det skriver rektor på SDU Henrik Dam.

Bragt 12. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Prorektor: Foren forskning og undervisning
DEBAT: For at sikre høj uddannelseskvalitet bør forskning og udvikling forenes, ikke spredes. Det skriver Berit Eika, prorektor for uddannelse, Aarhus Universitet.

Bragt 12. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Professor: Gør undervisningen tidssvarende
DEBAT: De studerendes kommunikation via de elektroniske medier er stigende, og de danske universiteter bør derfor investere flere midler for at følge med denne udvikling. Det mener Svend Hylleberg, professor på School of Business and Social Sciences, Aarhus Universitet.

Bragt 12. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Studerende: Underfinansiering rammer forskningsbaseret uddannelse
DEBAT: Nedskæringerne og øget fokus på eksterne forskningsmidler risikerer tilsammen at være voldsomme skridt i retningen af et universitet, hvor den nyeste forskning og uddannelse er adskilte størrelser. Det skriver Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd.

Bragt 12. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

RUC: Strømlinede uddannelser skaber ikke flere jobs
DEBAT: Vi styrker ikke uddannelsernes kvalitet og relevans ved at få universiteterne til at producere kandidater på samlebånd, men ved at fastholde forskningsbaseret undervisning. Det mener Hanne Leth Andersen, rektor for RUC.

Bragt 19. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Dekan: Undervisernes forskning booster professionerne
DEBAT: Det har givet et stort boost til kvaliteten af uddannelserne på professionshøjskolerne, at underviserne har fået mulighed for at engagere sig i praksisnær forskning og udvikling. Det skriver Henrik Busch, dekan på Metropol.

Bragt 19. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

EVA: Lær af vores naboer
DEBAT: En ny trend breder sig i Nordeuropa. Universiteter lægger større vægt på at fremme og belønne gode underviserkompetencer end tidligere. Det skriver Mikkel Haarder, direktør i Danmarks Evalueringsinstitut.

Bragt 19. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Datalog: Auditorier skader de studerende
DEBAT: Hvis kvaliteten af undervisningen skal højnes, er det vigtigt, at de studerende er sikret gode fysiske rammer og tilstrækkeligt med undervisningstimer. Det skriver Hans Hüttel, lektor på Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.

Bragt 19. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Lektor: Balancér forskning og undervisning
DEBAT: Forskning og undervisning kan ikke undvære hinanden, men balancen mellem dem kan være forskellig. Det skriver Rie Troelsen, lektor ved Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.

Bragt 19. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

SDU: Universiteterne udfordres af radikal innovation
DEBAT: Det omgivende samfund har tilpasset sig løbende til den elektroniske udvikling, og universiteterne bør gøre det samme, mener rektor på SDU Henrik Dam.

Bragt 26. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Studerende: Hastighed skal ikke gå ud over kvaliteten
DEBAT: "Hurtigere ud"-tilgangen er ikke kun skadelig for de studerende. Den er også skadelig for den viden og udvikling, der gerne skulle opstå, når vi uddanner os. Det skriver Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd.

Bragt 26. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

Professor: Nedrykningen er faretruende nær
DEBAT: Hvis danske universiteter ikke skal tabe kampen om de gode studerende, skal læringsprocesserne gøres tidssvarende. Det mener Svend Hylleberg, professor på School of Business and Social Sciences, Aarhus Universitet.

Bragt 26. november 2015 – læs indlægget her

--------------------

RUC: Fokusér på forskningsbaseret undervisning
DEBAT: Vi skal på universiteterne i endnu højere grad støtte og anerkende undervisning og forskning samlet. Det mener Hanne Leth Andersen, rektor for RUC.

Bragt 3. december 2015 – læs indlægget her

--------------------

Dekan: Sæt kvalitet i undervisningen på dagsordenen
DEBAT: Kvaliteten i undervisningen påvirkes af de politiske rammer, men universiteternes topledelse har stadigvæk et valg til at tage undervisernes rolle alvorligt. Det mener Randi Brinckmann Wiencke, dekan, Metropol.

Bragt 3. december 2015 – læs indlægget her

--------------------

Lektor: Lyt til de andre uddannelser
DEBAT: Det videregående uddannelsesområde bevæger sig i stigende grad imod en samlet sektor, og uddannelsesinstitutionerne bør derfor indrette sig mere efter hinanden. Det skriver Mikkel Lodahl, lektor og projektleder, Dania.

Bragt 3. december 2015 – læs indlægget her

--------------------

Forrige artikel RUC: Fokusér på forskningsbaseret undervisning RUC: Fokusér på forskningsbaseret undervisning Næste artikel Skipperskole: Embedsvældet og uddannelser taler ikke samme sprog Skipperskole: Embedsvældet og uddannelser taler ikke samme sprog