Dansk Erhverv: Stigende administration er en hæmsko for mindre fonde

De erhvervsdrivende og almennyttige fonde må ikke glemmes i debatten om fondsområdet. Den igangværende revision af fondsloven bør sikre tidssvarende rammevilkår for alle landets fonde – uanset størrelse og type, skriver Gitte Lillelund Bech.

Lad mig begynde med det vigtigste: Fondene spiller en helt central rolle i vores samfund, og det er en kæmpe styrke, som vi ikke kan undvære. De bidrager til udvikling på afgørende områder  lige fra investeringer i forskning på life-science området til uddeling af midler til civilsamfundet og de indsatser, de driver for udsatte borgere.  

Tallene taler deres eget tydelige sprog. De nyeste tal viser, at fondene ifølge Fondenes Videnscenter har delt næsten 26 milliarder kroner ud alene i 2021. Det er helt enorme summer og meget større tal, end de fleste politiske bevillinger, som jeg har været med til at forhandle om i min tidligere tid som minister og folketingsmedlem.

Det er fantastisk, at vi i Danmark har så stærke kræfter i filantropien, og jeg mener, at vi fremover skal blive endnu bedre til at se på, hvordan vi i fællesskab kan få de kræfter i spil.   

Husk erhvervsdrivende fonde 

Samtidig skal vi huske på, at fondene bidrager med meget mere end uddeling af midler. Fondene er med til at rykke på væsentlige samfundsdagsordner gennem vidensdeling, innovation, allianceskabelse, kvalitetssikring og ikke mindst knowhow. 

Fondenes arbejde er altså helt afgørende for at sikre fremdrift på en lang række områder. Derfor er det afgørende, at vi som samfund sikrer de bedste betingelser for fondene at kunne agere ud fra. 

Endelig skal det bemærkes, at fonde ikke kan skæres over en kam. Ikke alle handler om at uddele midler eller dele viden. I Dansk Erhverv har vi en lang række fonde i medlemskredsen, nemlig erhvervsdrivende og almennyttige fonde, der driver virksomheder, selvejende institutioner og indsatser på eksempelvis sundheds- og socialområdet.  

Når vi snakker om rammevilkår for fondene, taler vi også om de erhvervsdrivende og almennyttige fondes rammevilkår. Og de skal huskes i den politiske debat om fondsområdet.  

Det er blandt andet derfor, at vi følger arbejdet i udvalget omkring moderniseringen af det almene fondsområde med stor interesse. Rammerne, der stilles op, skal give mening for alle typer almennyttige fonde og give den fornødne fleksibilitet i hverdagen, som sikrer, at de vigtige indsatser, der drives af fonde, kan fortsættes og udvikles.  

Tidssvarende rammevilkår for alle 

Arbejdet med at modernisere den 40 år gamle lovgivning er uhyre vigtigt, så vi kan få skabt tidssvarende rammer for fondenes virke. Vi skal få skabt de rette balancer mellem meningsgivende transparens, relevant kontrol og overkommelig administration, så fondenes drivkraft moderniseres og ikke svækkes.

{{toplink}}

At der skal være en proportionalitet i eksempelvis kravene til administration bliver tydeligt, når vi ser på, hvordan stigende administration efterhånden blevet en hæmsko for særligt de mindre fonde.

I en undersøgelse gennemført af Fondenes Videnscenter svarede 36 procent af fondene, at de havde udfordringer med at få råd til at uddele midler grundet øget omkostninger til administration. Det er langt fra hensigtsmæssigt.  

Så vores ønsker til moderniseringen af fondslovgivningen er klar: Uddelende eller ej – stor eller lille – så skal der skabes gode rammer for vores mange fonde, så de også fremover kan være en stærk kraft i udviklingen af vores fællesskaber.  

Vi håber, at arbejdsgruppen, der i øjeblikket arbejder, vil vægte at sikre balancen mellem transparens, kontrol og administration og samtidig sikre mangfoldigheden af fondene. Det er nemlig ikke one size fits all, heller ikke i fondsverdenen. 

Forrige artikel Professor: Sociale investeringer har et klassisk kasseøkonomisk problem Professor: Sociale investeringer har et klassisk kasseøkonomisk problem Næste artikel Lektor på CBS: Fondenes eksistens er et fælles anliggende Lektor på CBS: Fondenes eksistens er et fælles anliggende