Kender du historien bag varerne?

DEBAT: Der bør oplyses langt mere om historien bag fødevarerne i indkøbskurven, skriver Danmarks Aktive Forbrugere.

Af Eva Leedo & Camilla Beurling,
Aktivister i Danmarks Aktive Forbrugere

Hvis ikke, så er du ikke alene om at have det sådan. Det er oftere reglen end undtagelsen, at man som forbruger ikke kender til historien bag den fødevare, man køber i supermarkedet. Det stiller forbrugeren i et dilemma. For hvordan bliver det muligt at træffe et etisk valg, hvis ikke vi har et vidensgrundlag at basere vores valg på?

Stor fremgang i salget af økologiske varer
Forbrugerne efterspørger kvalitet som aldrig før. 2006 blev et år, hvor økologiske varer opnåede de højeste salgstal i økologiens historie, og salget af fair trade-varer er i samme periode også steget. Forbrugerne har derfor i dén grad ytret ønske om renere og bedre varer på markedet, og producenterne har svært ved at følge med den udvikling. 

Hvis vi som forbrugere skal kunne forholde os kritisk til fødevarerne på hylderne i supermarkedet og træffe et kvalificeret valg på markedet, er det nødvendigt at kende til produktets historie. Det kunne for eksempel være oplysninger om produktets geografiske oprindelse, produktionsforhold set i et miljøperspektiv, arbejdsforhold og dyrevelfærd. Med disse oplysninger i butikkerne, på internettet og gennem mærkning af varerne, vil man opnå en sporbarhed, som vi i dag mangler for at kunne vurdere, om man ønsker at købe produktet eller ej.

Japan er langt foran med at oplyse om varernes historie
Kan man oplyse om fødevarernes produktionsproces? I allerhøjeste grad ja. Det ses allerede på markedet i Japan, hvor man har lanceret fødevarebutikker, hvor den enkelte kunde kan scanne hver enkelt vare via sin mobiltelefon og derigennem få oplysninger om hele produktionshistorien.

Herhjemme er vi langt fra dette scenario. Det tætteste, vi kommer på at have decideret oplysning om produktets historie, er "kend varen"-mærket, som Dansk Supermarked lancerede i 1997.

Denne mærkning skal minimere risikoen for, at forbrugeren bliver vildledt, og er langt hen ad vejen bedre end alternativet, som er ingen vejledning overhovedet. Det er dog langt fra tilstrækkeligt at kunne læse på nettet af appelsiner, at de er fra Spanien. Det interessante i den sammenhæng ville være at oplyse om de mange kemikalier, det er tilladt at anvende i frugt- og grøntproduktionen i Spanien. Det ville reelt være en information, som er værd af vide, når man skal træffe et valg i supermarkedet.

Den tidligere familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) skrev et debatindlæg "Spiser vi det, vi fortjener" på Altinget.dk om regeringens mål på det fødevarepolitiske område. Han skrev, at det er forbrugeren selv, som bestemmer indholdet af indkøbskurven, og at det er væsentligt, at vi som forbrugere får mulighed for at tilegne os viden om, hvor, hvordan og af hvem varerne er produceret.

Det er vi i Aktive Forbrugere i meget høj grad enig med Lars Barfoed i og kan derfor blot håbe og opfordre den nye familie- og forbrugerminister Carina Christensen (K) til at følge op på denne målsætning.

Det vil kræve en holdningsændring og formentlig et lovkrav, hvis man skal vride oplysninger ud af dem, som producerer og forhandler fødevarerne for at få et tilstrækkeligt vidensgrundlag. Indtil da må vi gøre fravalg og tilvalg i blinde; også i dag skal vi alle ud og foretage det mindst ringe etiske valg.

Forrige artikel Vis fødevareforskningen frem Vis fødevareforskningen frem Næste artikel DN: Fødevareministeren svigter naturen