Ikke den rene barnemad

DEBAT: Fagfolk og ekspertise skal sikre, at skolerne ikke får maden galt i halsen, skriver talsmanden for Forum for Måltidskvalitet.

Af Gitte Breum,
talsmand for Forum for Måltidskvalitet

Skolelederne byder den sunde mad velkommen på skolerne.

Det fremgår af Ingeniørforeningens nye undersøgelse blandt danske skoleledere. Men skolerne er på Herrens mark, når det gælder den praktiske implementering og drift af madordninger. For hvordan indretter vi madordninger, der både skaber sundhed, bedre indlæring, maddannelse, og som er til at betale? Det er der ingen nemme svar på og derfor må der hjælp til.

Forum for Måltidskvalitet, der er et netværk for madprofessionelle, udpegede allerede sidste år maden på skolerne som et område, hvor der er brug for en indsats. Der er en klar vækst i interessen for skolemad blandt politikere, sundhedsfremmeeksperter, forældre og elever. Men interesse alene gør det ikke - der må også viden og ekspertise til - og Ingeniørforeningens undersøgelse viser jo med al ønskelig tydelighed, at der mangler viden.

Forskning og udvikling nødvendig
En del af denne viden råder de fagprofessionelle inden for kostsektoren over, men der er også brug for et vidensløft til branchen. Derfor stiller vi som Forum Ingeniørforeningens forslag om at oprette et Center for Måltidsinnovation, der skal kunne sætte gang i forskning og udvikling på området.

Centret bør være tværfagligt. Mad på skoler er nemlig langt mere end blot at udvikle produktions- og distributionstekniske løsninger, der kan lette skolerne for ansvaret med madordninger.

Derfor skal centret være eksperter, når det gælder børns madpræferencer og adfærd, og de skal vide, hvordan skolens pædagogik og det sociale klima kan spille aktivt med. Centret bør kunne være med til at styrke den brugerdrevne innovation, således at fremtidens skolemadsløsninger bliver attraktive og dannende for børn, og så de forhåbentlig kan være med til at spille en aktiv sundhedsfremmende rolle.

Centret bør også arbejde på at kunne udbyde en akademisk overbygning på de eksisterende mellemlange madudannelser og bidrage til, at status for den offentlige mad øges. Og nok skal centret have et autoritativt grundlag og solidt ophæng i eksisterende forsknings miljøer, men det bør samtidig være med til at skabe et frugtbart link til både den praktiske sundhedsfremmende og den madprofessionelle verden.

Forrige artikel Et Frugtkvarter giver sundere børn Et Frugtkvarter giver sundere børn Næste artikel Alle kræfter må arbejde sammen om skolemaden Alle kræfter må arbejde sammen om skolemaden