Det er et fælles ansvar at bekæmpe fedme

DEBAT: Alt for mange forslag i fedmedebatten er lette løsninger uden dokumenteret effekt, mener Lone Rasmussen fra Dansk Erhverv

Af Lone Rasmussen
Forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv

Fedme er først og fremmest et livsstilsproblem - en følgeskade af vores stillesiddende livsstil. Vi spiser for meget i forhold til, hvor lidt vi bevæger os. Det kræver et bevidst tilvalg at være fysisk aktiv og vælge cyklen frem for bilen eller at sende ungerne på boldbanen i stedet for lade dem blive i sofaen med playstationspillet. Vi spiser også for usundt og bruger mindre og mindre tid på at lave mad.

Der findes ingen lette løsninger
Hvis fedmeproblemet skal løses, kræver det en fælles indsats på mange forskellige niveauer. Det gælder den enkelte, i hjemmene, i daginstitutionen, skolen, idrætslivet, kantinerne, sundhedsvæsnet, virksomhederne, arbejdspladserne, kommunerne og staten. Det ville være dejligt, hvis der fandtes en enkel løsning - men det gør der ikke. Såkaldt lette løsninger som ernæringsmærker eller at fjerne slikket ved kasserne kan nok give overskrifter i medierne - men det er ønsketænkning at tro, at det knækker fedmekurven. Der er brug for flere og mere seriøse løsningsforslag.

Dansk Erhverv og dagligvarehandlen tager fedmeproblemet alvorligt og har fremlagt en 13-punktsplan for sit bidrag i kampen mod fedme. Der er tale om en minimumsplan med en høj overligger. Udbredelsen af det sunde valg er nu blevet et konkurrenceparameter mellem dagligvarekæderne, hvilket vil medføre nye tiltag i form af innovation og øget konkurrence.

Hvis planen skal have den ønskede effekt, kræver det, at det offentlige og staten lever op til sit ansvar. Det gælder særligt at give troværdig information og viden om sund kost. Det er opsigtsvækkende, at 53 pct. af børnefamilierne ikke har nogen politik for, hvor meget slik der bliver spist i hjemmene, ligesom alt for få danskere kender de 8 kostråd. Det gælder dog ikke det første af de 8 kostråd: "Spis frugt og grønt - 6 om dagen". Det kender hver 3. adspurgte, hvilket viser, hvor langt vi kan nå med oplysning. Der er brug for, at der afsættes midler til kampagner for at promovere de 8 kostråd ét ad gangen.

Information om kostråd helt nødvendig
Dagligvarehandlen kan primært spille en rolle ved at gøre de sunde valg så let tilgængelige som muligt for forbrugerne. Dagligvarehandlen vil også gerne bistå med at markedsføre de 8 nye kostråd og i det hele taget understøtte offentlige kampagner for sund kost og levevis. Men det forudsætter, at der gennemføres sådanne kampagner. Det er nu, finansloven for 2008 støbes - det er nu, at de ansvarlige politikere bør løfte deres ansvar og afsætte midler til at gennemføre kampagner for sund kost og livsstil.

Hvis fedmeproblemet skal løses, er der først og fremmest brug for en holdningsbearbejdning, så sunde vaner bliver indarbejdet i hverdagen. Man kan ikke forvente, at udviklingen vil vende fra den ene dag til den anden. Holdningsbearbejdning og livsstilsændringer tager tid. Meget passende kan der drages paralleller til almindelige slankekure, som også tager tid, hvis den opnåede effekt skal være langvarig.

Kun ved en fælles indsats kan opgaven løftes. Det ville være gavnligt, hvis det politiske drilleri blev afløst af en seriøs debat om, hvorfor vi bliver fede og ikke mindst, hvad vi kan gøre ved det.

Forrige artikel DN: Fødevareministeren svigter naturen Næste artikel Skal Fødevareministeriet nedlægges? Skal Fødevareministeriet nedlægges?