Dansk Erhverv: Vi river ikke ned - vi bygger op

DEBAT: Dansk Erhverv afviser at have saboteret det danske ernæringsmærke. Men de understreger, at et fælles nordisk ernæringsmærke både skal gavne forbrugeren og industrien.

Af Lone Rasmussen,
forbrugerpolitisk chef, Dansk Erhverv

Forbrugerrådet beskylder i Altinget 20. juni Dansk Erhverv for at rive huse ned. Vi synes bestemt ikke, at vi har deltaget i en nedrivning af ernæringsmærket.

Tværtimod deltager vi aktivt i at skabe et ernæringsmærke, som vil kunne finde bred anvendelse - i modsætning til nu, hvor vi står med en mærkningsordning, ingen vil bruge.

Det er en misforståelse, når Forbrugerrådet skriver, at vi arbejder for et svensk mærke. Vi har foreslået et fælles nordisk mærke, som skal bygge på kriterierne for de eksisterende (og meget ens) nordiske mærker.

Med udgangspunkt i kriterierne for det danske SPIS MEST-mærke er målet at bygge et hus, nogen rent faktisk vil bo i - i stedet for Forbrugerrådets tomme hus.

Et frivilligt mærke er realistisk
Ifølge Forbrugerrådet var formålet med ernæringsmærket, at samtlige produkter skulle mærkes. Dette var set med vores øjne aldrig målet. Formålet med ernæringsmærket var og er at give forbrugerne mulighed for at træffe oplyste valg.

For at dette mål kan nås, er det vigtigt, at forbrugerne kommer til at se ernæringsmærket i butikkerne. Et mål, som med et frivilligt, nordisk mærke er inden for rækkevidde.

Det bedste vil selvfølgelig være et europæisk mærke, men det ser desværre ud til at have længere udsigter, end vi havde regnet med.

For Forbrugerrådet synes negativ mærkning at være blevet det væsentligste i denne sag. I Dansk Erhverv går vi ind for gennemsigtighed og redelig information til forbrugerne.

Når vi er modstandere af negativ mærkning skyldes det, at vi er uenige i, at det giver forbrugerne "ægte" og brugbar information om sund kost at mærke fødevarer med "SPIS MINDST", blot fordi de er fedende.

Kan ikke sammenlignes med elsparemærker
Det er stadig den samlede kost og den manglende motion, der gør os overvægtige, og ikke et skvæt fløde eller en kage i weekenden. 

Derfor holder Forbrugerrådets sammenligning med elforbruget og energimærkningen ikke - der er mange faktorer, der spiller sammen, når forbrugeren skal sammensætte en sund kost.

Vi er til gengæld helt enige i, at usunde fødevarer ikke skal markedsføres som sunde. Den problemstilling skal løses ved at bruge lovgivningens bestemmelser om vildledende markedsføring, ikke ved brug af negativ mærkning.

Mærke skal også gavne virksomhederne
Ernæringsmærkets primære formål skal være at sikre forbrugerne letforståelig og enkel information til deres hjælp, når der skal vælges imellem de mange udbudte fødevarer.

I Dansk Erhverv mener vi ikke, at ernæringsmærket enten er udtryk for en sejr for forbrugerne eller en sejr for virksomhederne. Forbrugernes og virksomhedernes interesse er ikke modstridende.

Målet må være at skabe et godt ernæringsmærke - til gavn for såvel forbrugerne som virksomhederne.

Forrige artikel Regeringens energipolitik rammer skævt Regeringens energipolitik rammer skævt Næste artikel Hvem er de heldige vindere?