Telemedicinsk sårvurdering giver flødeskum til lagkagen

DEBAT: Telemedicinsk sårbehandling medfører både hurtigere og mere kvalificeret behandling til borgerne. Det skriver Birgit Møller, sårsygeplejerske i Aabenraa Kommune, som er med forrest i feltet på området.

Af Birgit Møller
Hjemmesygeplejerske og sårsygeplejerske i Aabenraa Kommune  

Vi i "Sår-i-Syd", samarbejdet mellem Sygehus Sønderjylland og kommunerne Haderslev, Tønder, Sønderborg og Aabenraa, har et godt tværfagligt og tværsektorielt samarbejde.

Vi startede telemedicin inden for sår som projekt i 2005 og implementerede det i februar 2006, og det har kørt lige siden.

Der skal være politisk mandat til at styrke kvaliteten i sårbehandlingen og synliggøre det vedtagne serviceniveau. Visionen er ledestjernen, og ledelsen skal turde tænke nyt og være innovative, se nødvendigheden af telemedicin og have viljen og forståelsen for stor faglig specialviden.

Og så skal ledelsen huske at belønne og anerkende de ildsjæle, som gør sig fortjent dertil. Ros koster kun ord! Og med stor vilje og forståelse fra ledelsens og behandlernes side er vejen banet for succes. Altså en mere kvalificeret og hurtigere behandling for borgerne.

Telemedicin skaber grundlag for hurtig behandling
Vi er cirka 60.000 indbyggere og fire oversygeplejersker, som varetager såropgaver og bestiller depotvarer hjem. Sårsygeplejersker har en længerevarende faglig sår-uddannelse, flere årlige sår-kurser og otte timer per uge til sår-specialfunktionen.

Desuden har vi E-learning inden for sår, så alle, både elever, hjemmehjælpere, assistenter og kollega-sygeplejersker, er godt sår-uddannet. De er godt klædt på til mødet med borgeren både af forebyggende og behandlende karakter. Og hjælp fra en sårsygeplejerske er altid nær. Sårprogrammet,  som er lokalt tilrettet, ajourført og niveaudelt,  skal ses igennem hvert år af alle medarbejdere. Nyeste viden er altid ved hånden.

Det er kun sårsygeplejersker i Aabenraa Kommune, som kommunikerer i telemedicin. Det er et redskab til hurtig overførsel af informationer mellem sårbehandlere.

Sårbehandlere kan være sårsygeplejersker i kommunen, egen læge, sårambulatoriet på sygehuset, fodterapeut, bandagist og skomager. Desuden kobles kommunens sagsbehandler og sekretær på, hvor det er relevant.

Ved starten af behandlingen bliver der oprettet en telemedicinsk sårjournal, som indeholder oplysninger om såret samt om sygdomme og medicin, der kan have indflydelse på sårets udvikling og heling.

Ved starten af behandlingen og med jævne mellemrum vil der blive taget billeder af såret via mobiltelefonen eller tablet samt en faglig beskrivelse af såret. Oplysningerne overføres via selvsamme med høj datasikkerhed. Sårbehandlerne kan på denne måde hurtigt udveksle oplysninger. Derved undgår man unødvendig ventetid.

Dette har den store fordel, at man hurtigt kan få stillet en diagnose, hurtigt kan vælge og starte den bedste behandling af årsagen til såret. Og ved forværring af såret er der meget hurtig hjælp.
Kun de relevante fagpersoner tilknyttes borgeren. Alle informationer i telemedicin sendes også til egen læge, efter samtykke-erklæring fra borgeren selv. Borgeren kan desuden via koder få adgang til egen journal, både skrive- og læseadgang.

Øget effektivitet og øget arbejdsglæde
Vi har lavet guidelines om alt, så vi har klare og enkle retningslinjer. Vi ved, hvilke sår der skal i telemedicin, og hvornår der skal skrives. Vi aflyser unødvendige kontroller i sårambulatoriet, kontakter Dem, hvis det ikke er et tilfredsstillende forløb og sikrer, at sårforløb kun er i ét regi.

Hvad er det lige telemedicinsk sårvurdering har betydet for os? For det er vel ikke programmet i sig selv, som giver de gode resultater, bliver vi ofte spurgt om!

Det er det måske ikke, men det har hos os sat fokus på sår, samlet data, givet et hurtig overblik og gjort, at vi lettere kan arbejde tværfagligt og tværsektorielt samt tvunget os til et højt fagligt niveau og giver en hurtig sårvurdering og diagnose.

Det giver stor tilfredsstillelse at navigere efter samme kompas, og det er et fantastisk styringsredskab til selve sårbehandlingen. Det giver samtidig en mere effektiv arbejdsgang til glæde for alle, men især for borgeren.

Det har for os øget arbejdsglæden. Telemedicin giver flødeskum til lagkagen.
Sårsygeplejersker har udvidede kompetencer og mange spændende opgaver, der giver gejst og motivation i hverdagen. Det løfter det faglige niveau og dermed sårvurderingen og behandlingsniveauet. Der er kort vej fra borger til specialist.

Vi har en hurtig og rigtig sårdiagnose. Vi har en hurtig og rigtig behandling. Vi ser hurtigere sårheling, færre daglige forbindingsskift og kun de nødvendige ambulante kontroller. Vi har gode sårbehandlingsprodukter og viser i vores årlige såranalyse, at vi sparer mange penge.

Vi har et fantastisk sammenhold i Sår-i-Syd, vi er mange ildsjæle, og de gode resultater driver os sammen med lysten og interessen for sår.

Forrige artikel Når mand går fra hammer til kateterpleje Når mand går fra hammer til kateterpleje Næste artikel Sådan skaber vi korpsånd mellem kommuner og regioner Sådan skaber vi korpsånd mellem kommuner og regioner