Tech-chef: Sundhedsteknologi kan forebygge stress og trivselsudfordringer i det offentlige

Stress-forebyggende sundhedsteknologi kan mindske trivselsudfordringer i det offentlige gennem løbende trivselsmålinger blandt de ansatte, skriver Rasmus Hartung. 

Af Rasmus Hartung
medstifter og adm. direktør, health tech-virksomheden Howdy

De seneste år er andelen af voksne med stress-symptomer i Danmark steget fra hver fjerde til næsten hver tredje dansker.

Værst står det til i det offentlige, hvor pædagoger, sygeplejersker og sosu'er oplever, at de er for få medarbejdere til at drage omsorg for børn, ældre og syge. Mange kan ikke klare mosten. De bliver sygemeldte og ender måske helt med at forlade deres fag.

Det er et stigende problem, som vi bliver nødt til at tage hånd om. For hvis medarbejdere skal yde omsorg over for andre, så må vi som ledere også vise omsorg over for dem. Derfor har vi i dag brug for at skifte vores fokus fra behandling af stress til forebyggelse af stress.

For nylig skrev socialrådgivernes formand, Signe Færch, i et debatindlæg til kommunen.dk om, hvordan hun ikke kan forstå, at vi har råd til det "elendige arbejdsmiljø", mange socialrådgivere navigerer i.

Det er ikke bare menneskeligt en god idé at sætte fokus her, men også økonomisk, da vi i fremtiden kommer til at mangle omsorgsmedarbejdere, når for få uddannes, samtidig med at vi får flere børn i institutionerne og ældre på plejehjem og sygehuse.

Menneskelige ressourcer og menneskeligt overskud bliver guld værd i fremtiden. Derfor må vi zoome ind på, hvordan vi sikrer vores menneskelige ressourcer, når der skal løbes stærkt.

Forebyggende trivselsmålinger

I 2013 kontaktede jeg som iværksætter psykiatriprofessor Per Bech med den idé, at vi har brug for at forebygge stress bedre på arbejdspladserne i stedet for blot at tilbyde behandling, når det er gået galt.

Per Bech kaldte idéen for et paradigmeskift i håndteringen af mentale problemer og fortalte mig om udfordringen ved, at det kan være svært at motivere raske mennesker til at svare på spørgsmål om deres egen trivsel.

Siden var psykiatri-professoren en vigtig sparringspartner i at udvikle den teknologiske og psykologiske metode, min virksomhed Howdy bygger på. Som et eksempel på en måde at forebygge på med de nye sundhedsteknologiske muligheder.

Efter Per Bechs idé bruger vi WHO's trivselsindeks til at måle medarbejderes trivsel på en app, hvor de individuelt besvarer spørgsmål hver 14. dag om søvn, humør, afslappethed, energi og motivation. Når der er en nedadgående kurve, bliver medarbejderen kontaktet af et eksternt psykolog-team, der så hjælper med at finde løsninger. 

I 2018 delte vi anonymiserede data med Per Bech, som publicerede sin forskning på den baggrund i Nordic Journal of Psychiatry. Resultatet var ret enestående: Efter én måned er personer med registreret lav trivsel uden for risikozonen, og der bliver de ifølge vores data også de følgende seks måneder.

Ledelsens ansvar

Det er altså videnskabeligt bevist, at en løbende trivselsmåling blandt medarbejdere kan forebygge stress og sygemeldinger. Samtidig kan ledelsen få et overblik over, hvordan den generelle trivsel er i deres virksomhed. Det betyder, at ledelsen kan tage ansvar i tide, når medarbejdere i flertal begynder at få det dårligt.

I starten var det offshore-branchen og de sikkerhedstunge fag, der tog imod vores arbejdsmiljø-værktøj.

Men i dag er beredskabet faktisk også afprøvet i den offentlige sektor. Pilotprojektet på en travl kirurgisk afdeling på Næstved Slagelse Ringsted Sygehuse førte til et markant fald i sygefravær, hvilket har betydet, at hospitalsdirektøren har udrullet det til hele hospitalet.

At tænke i forebyggelse vil for nogen måske se ud, som om vi gør manglende hænder i omsorgsfagene til et individuelt problem.

Men sagen er den, at vi i dag ved, at hvis vi giver sygeplejersken og sosu-medarbejderen hjælp til at erkende, hvornår de er udfordrede, så kan de få hjælp i tide. Og hvis ledelsen er proaktiv i forhold til at måle stress, så kan de langt bedre tage ansvaret for trivsel på arbejdspladsen, så medarbejderne kan fokusere på kerneopgaven.

Én ting er sikkert  som robusthedskommissionen også fastslår  hvis vi skal lykkes med at skabe trivsel i den offentlige sektor fremadrettet, så skal der tænkes nyt.

Der er færre penge og større arbejdspres, og der kommer ikke flere kolleger til: Så ledernes fornemmeste opgave bliver at pleje de menneskelige ressourcer og skabe tryghed og overskud til at håndtere travlheden.

{{toplink}}

Forrige artikel Filosof: AI og stemmekloning skubber os et skridt tilbage i Platons hule Filosof: AI og stemmekloning skubber os et skridt tilbage i Platons hule Næste artikel Forsikring & Pension: Manglende enighed i EU angående rapporteringskrav skader europæiske virksomheder Forsikring & Pension: Manglende enighed i EU angående rapporteringskrav skader europæiske virksomheder