Her er vejen til dansk eksporteventyr

DEBAT: Efterspørgsel på velfærd vil stige de næste mange år, og det vil kunne komme danske virksomheder til gode. Men, som i ethvert eventyr, skal vi overvinde en række udfordringer, før lykken er gjort, skriver Mette Rose Skaksen fra Dansk Industri.

Mette Rose Skaksen
Branchedirektør, DI

Med ny teknologi kan SOSU-medhjælperen på hospitalet eller plejehjemmet let hjælpe ældre borgere fra sengen og over i kørestolen uden at risikere rygskader.

Ofte bliver den slags nye løsninger udviklet i et samarbejde mellem kommunerne, regioner og virksomheder i såkaldte offentlig-private innovationsprojekter, OPI.

Projekter, der er vigtige for Danmark, fordi de rummer kimen til det næste eksporteventyr.

I hele verden bliver befolkningen ældre og ældre. Velstanden stiger og løfter flere ud af fattigdom, og livsstilssygdomme bliver mere og mere udbredte. Det betyder, at efterspørgsel på velfærd vil stige de næste mange år, og det vil kunne komme danske virksomheder til gode. Men, som i ethvert eventyr, skal vi overvinde en række udfordringer, før lykken er gjort.

Brug ressourcer målrettet 
Eksport af velfærdsløsninger er en milliardforretning. I 2011 eksporterede Danmark lægemidler, hjælpemidler, medicoudstyr og -apparater for ca. 71 milliarder kroner. Det svarer til knap 12 procent af den samlede danske vareeksport, viser regeringens vækstplan for sundheds- og velfærdsløsninger.

Vi hører i DI fra vores medlemsvirksomheder, at ikke alle OPI-projekter fører til den innovation og eksport, som de er i stand til. Det skyldes blandt andet, at man ikke lærer af hinandens erfaringer på tværs af projekterne og fra kommune til kommune.

Der er i dag godt gang i mange OPI-projekter. Både i kommuner, regioner og statslige myndigheder. En publikation fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, viser, at der er ca. 250 afsluttede eller igangværende OPI-forløb.

Men virksomhederne og det offentlige skal bruge ressourcerne målrettet. Det gør man ikke ved at opfinde den dybe tallerken flere gange i flere parallelle OPI-projekter. I dag er der risiko for dobbeltarbejde, fordi det samlede overblik over OPI-projekter ikke er godt nok. Det er derfor vigtigt, at vi i højere grad deler viden på tværs af myndighedsgrænser. Eksempelvis via en fælles portal eller en central database administreret af en styrelse.

OPI-projekter skal give mening 
Virksomhederne er klar til at deltage i offentlig-private innovationsprojekter. Men de har brug for at have et vist forretningsmæssigt potentiale, før det giver mening for dem at gå ind i et OPI. De skal kunne se, at andre offentlige myndigheder vil købe de nyudviklede velfærdsløsninger. Der skal med andre ord være kunder. 

Hvis ikke kommunerne herhjemme vil købe den danske velfærdsteknologi, er det vanskeligt at sælge til udenlandske kommuner. Salget af danske velfærdsløsninger internationalt er ganske enkelt afhængig af gode business cases, og danske kommuner og regioner er afgørende for virksomhedernes eksportsucces.

I DI vurderer vi, at tiden er moden til, at vi stiller større krav til de enkelte OPI-projekter i Danmark.

Det er vigtigt, at den offentlige sektor samler sin købekraft i større bidder på tværs af kommune- og regionsgrænser. På den måde får virksomhederne de bedst mulige vilkår for at udvikle nye velfærdsteknologiske løsninger, og vi får som samfund de bedste muligheder for at skabe et eksporteventyr.

Forrige artikel Styrk eksporten af velfærdsteknologi gennem samarbejde Styrk eksporten af velfærdsteknologi gennem samarbejde Næste artikel Mød det nye debatpanel på Altinget | Velfærdsteknologi Mød det nye debatpanel på Altinget | Velfærdsteknologi