Lærere: Digitalisering må ikke blive et mål i sig selv

DEBAT: Alle taler om tekniske løsninger i Folkeskolen, men det er stadig indholdet af undervisningen, der giver et udbytte for elevernes læring. It øger motivationen, men fagdidaktikken er stadig afgørende, skriver Bjørn Hansen fra Danmarks Lærerforening.

Af Bjørn Hansen
Formand for Skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening

Danske skoleelever præsterer ikke godt nok, er ikke motiverede nok, og hver sjette kan ikke klare en ungdomsuddannelse!

Det er udsagn, der høres igen og igen – og det er naturligvis ikke godt nok.

Men er løsningen på bedre præstationer en øget brug af it i undervisningen i folkeskolen?

Lærerne er ifølge folkeskolens Fælles Mål forpligtet til at anvende it i fagene, hvilket de også gerne vil, viser diverse undersøgelser. Mange lærere har kastet sig over mediet og har i samarbejde med eleverne gennemført mange gode afgrænsede projekter, hvor man har brugt digitale værktøjer til undersøgelse, dokumentation, produktion og fremvisning af projektet.

Kræver fagdidaktisk materiale
Ingen tvivl om, at det hæver motivationen for undervisningen hos eleverne, som samtidig får mange forskellige og brugbare kompetencer. Men når it bliver en del af den daglige undervisning, hvordan sikrer man så, at eleverne kommer rundt om både faglige og sociale kompetencer – om alle de kompetencer, der ligger i folkeskolelovens formålsparagraf?

Vigtigheden af, at eleverne opnår en demokratisk dannelse og ser sig selv som en livsduelig medborger i samfundet, glemmer lærerne ikke, men der skal gives mulighed i undervisningen for at nå de mål! Men for at forbedre ovennævnte udsagn, skal der også fokus på elevernes mulighed for at nå de faglige mål.

Hvis ikke lærerne skal lave alle materialer selv – og det har de ikke mulighed for – så kræver det adgang til digitale fagdidaktiske undervisningsmaterialer, der er gennemprøvet i forhold til fagenes mål. Sådanne materialer er stadig en mangel på forlagenes hylder.

Med fokus på undervisningsdifferentiering skal læreren kunne anvende mange forskellige materialer. Det er dyrt! Forlagene må finde de løsninger, hvor kommuner og skoler får råd til at købe dele af undervisningsforløb, som lærerne kan stykke sammen til lige netop hver enkelt elevs særlige behov.

Ikke et mål i sig selv
Alle taler om tekniske løsninger, men det er stadig indholdet af undervisningen, der giver et udbytte for elevernes læring. Digitalisering må ikke blive et mål i sig selv, hvor fantasifulde, sjove og iøjnefaldende udtryksformer fanger motivationen, men ikke rammer udviklingen af elevens faglige kompetencer.

Brugen af spil i forskellige former kan fange elevens opmærksomhed meget længe, så igen er indholdet og målet med spillet en vigtig overvejelse. Faktisk kan forløb, hvor eleverne selv udvikler spillene være både mere motiverende og lærende end det at bruge de præfabrikerede dyrekøbte spil!

Et svar på, om it er løsningen til bedre præstationer hos eleverne, må være, at det er meget sandsynligt, at vi med en øget digitalisering løfter en stor del af eleverne – hvis det sker med de fagdidaktisk velovervejede undervisningsforløb. Men der skal være fokus på, at der ikke er andre elever, vi taber, eller nogen, som skal have nogle helt tredje udfordringer for at komme med.

Vi har en opgave i at løfte alle elevers udbytte af undervisningen!

Forrige artikel Skolechef: Kan lærerne følge med digitaliseringen? Skolechef: Kan lærerne følge med digitaliseringen? Næste artikel Forældre: Sådan lærer børn at færdes trygt på nettet Forældre: Sådan lærer børn at færdes trygt på nettet