Hjælpemidler kan forbedre arbejdsmiljøet

DEBAT: Hjælpemidler kan forhindre arbejdsskader. Det er både til stor gavn for medarbejdernes arbejdsmiljø og borgerne, som undgår skiftende vikarer, skriver Leif V. Nielsen (S), formand for Social, Sundhed og Ældreudvalget, Lejre Kommune.

Af Leif V. Nielsen (S)
Formand for Social, Sundhed og Ældreudvalget, Lejre Kommune

Når der debatteres for- og imod brugen af velfærdsteknologiske hjælpemidler, er det næsten altid hjælpemidlets effekt og gavn i forhold til borgeren, der tales og skrives om, men det har jo i virkeligheden også stor indflydelse på personalets arbejdsmiljø, når vi til- eller fravælger hjælpemidler.

Da jeg blev valgt til kommunalbestyrelsen i Bramsnæs Kommune i 2001, havde jeg ikke det store kendskab til arbejdsforholdene for personalet, der udførte praktisk hjælp og personlig pleje.

Et bedre arbejdsmiljø

Det mest opsigtsvækkende hjælpemiddel dengang var nogle flytbare elektriske hejse, der var monteret på loftsskinner, som kunne flyttes rundt efter behov. Brugen af hejsene var dengang et stort fremskridt for arbejdsmiljøet, da forflytningen af borgeren ikke længere skulle ske ved brug af rå muskelkraft, men langt hen ad vejen kunne klares af en person ved brug af hejsen.

Det har uden tvivl betydet, at mange medarbejdere er blevet sparet for slid- og løfteskader på arme, skuldre og ryg, som vel stadig er den største andel af arbejdsskader blandt plejepersonale og sygeplejersker. Færre sygedage er også lig med færre vikarer til glæde for borgerne, men også færre omkostninger på lønbudgettet.

Siden 2001 er der sket en enorm udvikling i udbuddet af teknologiske hjælpemidler. En genial opfindelse er en oppustelig madras, der ender med at blive til en stol, når oppustningen er tilendebragt.

Madrassen kan også bruges til forflytning af store og tunge personer, og oppustningen sker med en lille elektrisk kompressor. Det hele kan betjenes af en person, der herefter kan ”nøjes” med at forflytte borgeren fra siddende stilling i stedet for fra liggende stilling på gulvet.

Brugen af madrassen kan for eksempel klares af en enkelt medarbejder hjemme hos borgeren, typisk efter brug af nødkaldet. Det betyder hurtig hjælp til borgeren og er en god hjælp til medarbejderen, der ikke skal vente på en kollega eller vente på Beredskabet, der også bruges som assistance i disse situationer.  

Kommunalpolitikerne skal tage teten
Jeg mener, vi politikere skal være mere målrettede og opmærksomme på udbuddet af de hjælpemidler, der kan spare medarbejderne for diverse arbejdsskader og dermed skabe et bedre arbejdsmiljø.

Det er ligeså vigtigt at holde medarbejderne fri for skader, som det er at finde de rette hjælpemidler til hjælp for borgerne. Det er derfor bydende nødvendigt at afsætte penge i budgettet til indkøb og afprøvning af udvalgte hjælpemidler og sørge for relevant uddannelse og efteruddannelse af personalet, så de også er i stand til at betjene disse på den korrekte måde.

Når vi har foretaget diverse bruger- og tilfredshedsundersøgelser, er et af kritikpunkterne som regel brugen af mange vikarer. Mon ikke det er noget alle kommuner kender til?

Hvis brugen af nogle af de mange hjælpemidler kan forhindre skader og dermed være med til at minimere brugen af vikarer, er meget opnået til glæde for borgerne og medarbejdernes arbejdsmiljø.

Forrige artikel Besparelser skal komme borgerne til gode Næste artikel Digitalt hjul sikrer tidlig sporing af sygdomstegn