Forskeren forklarer: Sådan fungerer Big Techs vilde økosystemer

Big Techs såkaldte 'økosystemer' er helt centrale for deres forretningsmodel. Disse systemer er formentlig den mindst gennemtænkte del af ny EU-lovgivning. Det kan skyldes, at der mangler forståelse for, hvordan systemerne kan misbruges, skriver Christian Bergqvist.

Google, Amazon, Facebook og Apple er ikke blot succesfulde amerikanske IT-giganter, men ifølge kritikere også digitale gangstere, der stjæler folks privatliv og trækker et spor af ødelæggelse igennem økonomien. Hvor akronymet GAFA oprindeligt stod for første bogstav i de fire virksomheders navne, læses det nu som 'Gang of Four'.

En ukærlig reference til øgenavnet for fire kommunistiske ledere, angiveligt ansvarlige for vanviddet og ødelæggelsen af det kinesiske samfund, under kulturrevolutionen 1966-1976. Der er nuancer i beskyldningerne mod de enkelte IT-giganter, men grundsubstansen er forskellige former for selvbegunstigelse, hvor brugerne forsøges styret i retning af egne tjenester.

Motivet herfor, og den særlige rolle, brugen af komplementære tjenester med karakter af økosystemer spiller, er dog stort set ubeskrevet. Et forhold, der gør det svært at afkode sagerne og afbalancere vurderingen. Navnlig da Big Tech via et stort antal, ofte gratis, tjenester faktisk har meget at tilbyde forbrugerne.

Økosystemerne er centrale for strategien

Fælles for Google, Amazon, Facebook og Apple, og i øvrigt også Uber, er deres opbygning af komplementære tjenester, ofte omtalt som økosystemer, der er centrale for deres strategi. De mest kendte heraf er formentlig Meta og Alphabet, der er moderselskab for henholdsvis Facebook og Google, men begge udbyder et meget stort antal, ofte gratis, tjenester.

Udover Facebook driver Meta eksempelvis et konkurrerende socialt netværk Instagram, kommunikationstjenesterne Facebook Messenger og WhatsApp, samt streamingtjenesten Facebook Watch. På det seneste er dette udvidet til Facebook shop og Marketplace, der sælger direkte til slutbrugerne samt Oculus, der fremstiller VR-headset, og ambitionen synes at være at binde alle disse sammen i tjenesten Metaverse.

Tilsvarende driver Alphabet, udover internetsøgemaskinen Google Search, blandt andet Gmail, Youtube og Google Maps, samt 267 andre tjenester.

Selv kørselstjenesten Uber har opbygget et økosystem, der dækker andre transporttjenester, eksempelvis madudbringning, mens Kindle e-bøger og e-boglæser er dele af Amazon's økosystem, der også omfatter gratis levering, video og musik og senest et filmstudio.

Apple og Googles økosystemer er særligt omfattende

De mest strategiske økosystemer er formentlig dem fra Apple og Google, der også dækker smartphones, og via mobilstyresystemerne iOS og Android sikrer kontrol. Både med adgangen til indhold for brugerne og indholdsleverandørernes adgang til potentielle kunder.

Dette sker ved at præinstallere egne app stores (Apple App Store and Google Play) og internetbrowsere (Safari and Chrome) på nye Iphones eller Andorid-smartphones. Google fremstiller og sælger ganske vist ikke smartphones, men de ejer og licenserer styresystemet Android gratis, mod at Google Play og Google Chrome er præinstalleret og default valgt.

Deres digitale økosystemer er ikke engang begrænset til mobiltelefoner og software. Apples økosystem omfatter eksempelvis også en række komplementære hardwareprodukter (iPhones, iMac og Apple Watch), der låser brugerne og beskytter Apple mod konkurrencen fra Android-produkter.

Tilsvarende er Alphabet aktiv i forhold til salget af blandt andet smarthøjttalere, der er forbundet til internettet og kan fungere som indgangen hertil.

Forrige artikel Dataetisk ekspert: Kunstig intelligens kan kun gøre os klogere på det, vi allerede gør på socialområdet Dataetisk ekspert: Kunstig intelligens kan kun gøre os klogere på det, vi allerede gør på socialområdet Næste artikel IDA: Regeringens begravelse af Teknologipagten er et selvmål af dimensioner IDA: Regeringens begravelse af Teknologipagten er et selvmål af dimensioner