Forskere: Tablets holder elever indendørs i frikvarteret

DEBAT: Et forskningsprojekt viser, at mange folkeskoleelever vælger iPad'en fremfor udeaktiviteter i frikvarteret. Det har skabt grupperinger mellem ”inde- og udeelever", lyder det fra Cathrine Hasse og Theresa Schilhab fra Aarhus Universitet.

Af Theresa Schilhab og Cathrine Hasse
Henholdsvis lektor og professor ved DPU, Aarhus Universitet

Digital teknologi forandrer den faglige læring.

Det gør den blandt andet ved at udvide vores sanser. Danske folkeskoler har i de senere år foretaget massive investeringer i de små bærbare tablets – primært af mærket iPad. iPads gør det blandt andet muligt at gøre elevernes læring mobil, da en tablet er nem at transportere med rundt, viser forskningen blandt andet i forskningsprojektet Technucation.

Med iPad'en (tabletten) kan den generte tysk-elev finde et fredeligt rum og optage sin egen udtale og øve sig i trygge rammer, og fodboldspilleren kan korrigere sin bevægelse under saksesparket efter fotostudier af sig selv hængende i luften. Ligesom iPad'ens digitale teknologi tilsyneladende giver adgang til alverdens information, som ellers ville fylde mange hyldemeter.

Noter bliver overfladisk 
iPads' designede brugerflade byder sig til i et lækkert og indbydende, ja fristende, format, der tydeligvis åbner for muligheder, men gennem designet også forandrer vores måde at tænke og kommunikere på. Det viser studier, der har sammenlignet hukommelsen om et foredrag på baggrund af noter skrevet ved hjælp af tastatur og pen. Noter taget i hånden kræver mere omtanke, fordi teknikken er langsommere, mens noter skrevet på tastatur ofte foregår automatisk og i den forstand er mere overfladisk.

Andre studier har vist, at forældre og børn bruger mere tid på at tale om brugerfladen end indholdet, når de læser eventyr på en interaktiv brugerflade fremfor en papirbog.

Holder eleverne indendørs
Digital teknologi forandrer meget mere end vores faglige læring og tænkning. Den forandrer nemlig relationer mellem mennesker. I Technucation har vi set, at når alle børn har iPads, forandres dynamikken i pauserne. Hvis iPad'en er lige ved hånden, er den også lige ved hjertet. Det bliver pludselig et svært valg at rejse sig fra stolen, forlade klassen og gå i skolegården for at lege. Jo kortere pauser, jo mere taler det til iPad'ens fordel. Det kom blandt andet frem i en interviewundersøgelse med elever på mellemtrinnet på en skole i en af de mange kommuner, der har anskaffet iPads til alle elever.

Når mange spiller på iPads i frikvarteret, forandrer legene sig. Færre elever er med til for eksempel fangelege og "jorden er giftig", og eleverne grupperer sig efter, om de overvejende spiller iPad eller er fysisk aktive. Børnene fortæller, at kammerater, de altid legede med udendørs, før iPad'en kom ind i skolen, nu er meget svære at bevare kontakten med, medmindre det sker med spil på iPad.

Udstiller de svage 
iPads forandrer også relationerne i timerne. Elever, der ikke kan koncentrere sig om det faglige, bliver pludseligt meget tydelige. For de afslører sig, når de gentagne gange spiller, selvom resten af klassen har lagt iPad’en til side. Eleverne fortæller, at kammeraters mangel på selvkontrol tager tid fra undervisningen og virker næsten pinlig.

Digital teknologi forandrer også samspillet med læreren, der af og til må sætte meget håndfaste regler op, fordi iPad'en frister med sine mange muligheder for adspredelse. Han må på sin side lære at gennemskue elevernes "numre", når de snyder sig til at bruge iPad'en til andet end faglig læring.

iPad'en giver mange nye muligheder for at undervisningsdifferentiere, og det bliver oplevet af lærere som en stor fordel, at alle elever har samme undervisningsredskab.

Men med den digitale teknologis indtog, er elevernes teknologi-kompetencer en ny medspiller i relationen mellem lærer og elev og elevernes samspil. Den spiller skal vi lære bedre at kende gennem mere massive forskningsinvesteringer i menneske-maskine relationer.

Forrige artikel EVA: Undgå unødvendigt it i folkeskolen EVA: Undgå unødvendigt it i folkeskolen Næste artikel SDU: Sådan opnår kommuner succes med OPI-forløb SDU: Sådan opnår kommuner succes med OPI-forløb