E-hjemmepleje giver flere hænder
DEBAT: Politikerne i Västerås by i Sverige har besluttet at indføre e-hjemmepleje fra 2013. Det skønnes, at 300 ældre vil takke ja til tilbuddet. Det vil gøre det muligt at støtte 170 yderligere personer i hjemmeplejen, mener Bengt Andersson og Erland Winterberg, projektledere i Nordens Välfärdscenter.
Projektledere, Nordens Välfärdscenter
Interesse for at forbedre den kommunale omsorg gennem informations- og kommunikationsteknologi (IKT) er stigende. Mange erfaringer er tilgængelige fra byen, Västerås i Sverige, der har prøvet at bruge IKT i ældreplejen til gavn for brugernes sikkerhed, medvirken, uafhængighed og tilgængelighed.
Politikere i Västerås by har besluttet at indføre e-hjemmepleje fra 2013 til at støtte folk i boliger tildelt hjemmepleje. Tilbud om e-hjemmepleje vil blive givet til omkring 3.000 mennesker, og det skønnes, at cirka 10 procent af disse vil bruge e-hjemmeplejen i de kommende år.
Positive erfaringer
Erfaringen viser, at interventioner, som er egnede til e-hjemmepleje, er dag- og nattilsyn, socialt samvær, påmindelser, tilskyndelse til selvstændig aktivitet og reaktion på alarmer. Desuden viser erfaringen, at ældre i Västerås er positive med hensyn til at modtage støtte via e-hjemmeplejen, når den gennemføres på grundlag af individuelle forhold, behov og ønsker.
En støttefunktion for velfærdsteknologi, der er centralt beliggende i e-hjemmeplejen, er etableret i organisationen. Den er ansvarlig for uddannelse af plejepersonalet og andet relevant personale. De tjenester, der er relevante for byen Västerås, er videotelefoni, informations - og meddelelseshåndtering og nattilsyn via kamera.
Store besparelser
Omkostningerne ved gennemførelsen af e-hjemmepleje anslås i 2013 til 4,4 millioner kroner, når hele personalet er uddannet. I 2014 reduceres omkostningerne til implementering af e-hjemmepleje til 3,2 millioner kroner, mens besparelsen beregnes til mellem 5,4 millioner kroner og 12,9 millioner kroner. Med 300 brugere af e-hjemmepleje vil nettobesparelserne være mellem 4,7 millioner og 17,1 millioner kroner hvert år.
Indførelsen af e-hjemmeplejen gør det muligt for personalet at yde støtte til dem, der behøver det mest. Hvis 300 mennesker bruger e-hjemmepleje, er det muligt at støtte 170 yderligere personer i den sædvanlige hjemmepleje med den nuværende omkostningsramme.
Hver krone investeret i e-hjemmeplejen forventes at give fem kroner tilbage, og det er dermed en meget effektiv indsats, som samtidig sikrer kunderne en højere livskvalitet.