DI og ReDI School: Digitale bias er et demokratisk problem

DEBAT: Kønsskævheden i digitale brancher kan påvirke de digitale løsninger. Det er et demokratisk problem, fordi teknologierne er med til at forme vores hverdag og arbejdsliv, mener DI og ReDI school.

Af Kinga Szabo Christensen, Frida Hammel og Julia Larsen 
Hhv. rådgivningsdirektør, Dansk Industri, frivilligkoordinator og projektkoordinator, ReDI School of Digital Integration-DK 

Kun 29 procent af de digitale talenter er kvinder, viser en ny analyse.

Kønsskævheden kan give ringere teknologiske løsninger, fordi overrepræsentationen af en bestemt gruppe kan påvirke de datasæt, som vores digitale løsninger er baseret på.

Problemet bunder i, at vi som mennesker – bevidst eller ubevidst – lægger vores egen måde at gå til verden på ind i de teknologier, vi udvikler – bredt betegnet som ’bias’.

Det er et demokratisk problem, da nutidens og fremtidens teknologier er med til at forme vores hverdag og arbejdsliv.  

Godt med diversitetsfokus
Det er tit på dataindsamlingsniveau, den er gal, hvor man lægger skævt ud fra start.

Der er derfor god grund til, at mange af sektorens store såvel som mindre virksomheder, der beskæftiger sig med indsamling og brug af data, er begyndt at fokusere på at øge diversiteten blandt deres ansatte.

Datadrevne løsninger, herunder kunstig intelligens, skaber fantastiske muligheder. Men som det er lige nu, er systemet kun så klogt som den data, vi fylder på.

Det er matematiske systemer, der kigger efter mønstre, og her er det vigtigt, at de mønstre ikke medvirker til diskrimination eller forkerte beslutninger for eksempel inden for sundhed.

Når vi udvikler nye teknologier, er vi derfor nødt til at stille os selv spørgsmålene:

Hvad er det, vi mangler at kigge på? Har vi alle aspekter og alle værdiset med? Og derfor skal virksomheder, som løser komplekse problemer, have komplekst sammensatte hold for at kunne løfte opgaverne.

Succes med digitale færdigheder
Det er den problemstilling, ReDI School of Digital Integration beskæftiger sig med.

ReDI School vil være en del af løsningen på diversitetsudfordringen og tilbyder derfor gratis IT-kurser til kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund om alt fra at kunne navigere i borger.dk, Aula og e-boks til mere avanceret brug af teknologi som UX design og kodning.

Tidligere i denne uge fejrede ReDI School’s elever afslutningen af efterårssemestret i Dansk Industri, og her var det tydeligt, at eleverne havde fået meget mere end nye it-kompetencer.

De er blevet rustet til arbejdsmarkedet, har fået et helt unikt fællesskab, netværk og rollemodeller. Faktorer, der går hånd i hånd med de digitale kompetencer. Efter afslutningen af forrige semester var cirka halvdelen af ReDI Schools elever inden for UX og kodning enten i arbejde eller praktikforløb.    

Vi skal gå forrest i Danmark og mindske diskrimination også i teknologiske løsninger for at skabe en bedre og mere ansvarlig brug af nye teknologier. Første skridt i den proces bliver at omsætte tale til handling, ligesom ReDI School gør for deres elever.

Vi skal acceptere, at bias findes i data, og vi skal alle tage ansvar for at sikre større mangfoldighed blandt dem, der former fremtidens teknologiske løsninger.

Kun derved kan vi sikre, at teknologier afspejler den verden, som de bruges i, og den mangfoldighed af mennesker, der skal bruge dem.

......

ReDI School er en non-profit tech-skole, der tilbyder gratis it-kurser til kvinder med etnisk minoritetsbaggrund. ReDI Schools arbejde er støttet af Velux Fonden.

Forrige artikel Professor kritiserer aktører: Eksperimentel tilgang til sundhedsteknologi er bekymrende Professor kritiserer aktører: Eksperimentel tilgang til sundhedsteknologi er bekymrende Næste artikel DM: Flere kvinder i IT starter med mere teknologiforståelse i folkeskolen DM: Flere kvinder i IT starter med mere teknologiforståelse i folkeskolen