Danske Regioner: Digitale løsninger skal gøre hverdagen lettere

Debat: Med digitale tiltag kan sygehusene skabe bedre patientforløb, læger kan specialisere og individualisere behandlingerne, og offentlige institutioner kan kommunikere mere direkte med borgerne, skriver Erik Jylling, sundhedspolitisk direktør i Danske Regioner.

Af Erik Jylling
Sundhedspolitisk direktør, Danske Regioner

Når en borger møder til konsultation hos sin praktiserende læge; når en borger indlægges på sygehuset; eller når en borger behandles i eget hjem, ja, i de tilfælde registrerer sundhedspersonale oplysninger om borgeren. Det sker for at forbedre og skræddersy hjælpen til borgeren, og det sker i stadigt højere grad gennem digitale løsninger.

Det skal vi sætte pris på, og det skal vi bygge videre på. For digitale løsninger er med til at udvikle det danske sundhedsvæsen. Derfor lancerede Danske Regioner i slutningen af april en helt ny politik for, hvordan digitale sundhedsdata kan bruges bedre og mere målrettet.

Med andre ord: Hvordan det digitale Danmark kan og skal rykke ind på sygehuse og lægehuse til gavn for patienterne.

Sundhedsdata i spil
Politikken ’Sundhedsdata i spil’ sigter på, at patientdata skal udnyttes bedre, så sundhedspersonale får frihed til at behandle frem for at registrere. Samtidig skal borgerne have bedre adgang til egne data, så man er mere oplyst om sin egen sundhedstilstand og får bedre mulighed for indflydelse på sit eget behandlingsforløb.

Politikken skal sikre, at digitale løsninger skaber et effektivt sundhedsvæsen, og den skal sikre, at patienters oplysninger håndteres forsvarligt. En udfordring i den tiltagende digitalisering af Danmark er de sikkerhedsrisici, der følger med et elektronisk univers – og som alle offentlige myndigheder selvfølgelig skal tage hånd om.

Vi har set eksempler på, at patienters oplysninger håndteres for liberalt, og det skal der gribes ind over for. Danske Regioner har taget opgaven på sig med en ny politisk linje for informationssikkerhed, hvor eksempelvis en sygehusledelse til enhver tid står til ansvar for dårlig håndtering af patienters sundhedsoplysninger. Med digitalisering følger ansvar, og hvis ikke ansvaret løftes, fortoner gevinsterne ved digitalisering sig.

Brug for bedre samarbejde
For at sikre, at de digitale løsninger i det offentlige Danmark – stat, regioner og kommuner – fortsætter med at udvikle sig og bliver taget i brug, er det nødvendigt med endnu mere samarbejde. Eksempelvis arbejder regioner og kommuner allerede sammen om telemedicin (medicinsk behandling i eget hjem) og om patienter med komplekse sygdomme, som jævnligt har behov for lægefaglig eller medicinsk behandling.

Når de offentlige instanser arbejder godt sammen med brug af digitale værktøjer, slipper borgeren for at skulle genfortælle sit sygdomsforløb igen og igen. Og den forebyggende sygdomsbehandling bliver stærkere, når data fra praktiserende læger og sygehuse samles.

Derfor skal samarbejdet om deling af patientdata mellem regioner, kommuner og almen praksis styrkes. Computersystemerne bliver hele tiden bedre, og sundhedspersonalet skal klædes på til at bruge dem. Det er en ledelsesopgave, som regionerne indskærper overfor sygehus- og hospitalsledelserne.

Der er ingen tvivl om, at digitalisering og elektroniske data har potentialet til at skabe et bedre sundhedsvæsen med borgeren i centrum. Vi er allerede godt på vej, og hvis regioner, kommuner og stat formår at arbejde sammen, når vi i mål. På vej mod målet skal alle parter sørge for at kommunikere direkte til borgerne, og der skal være åbenhed om, hvordan vi bruger data i sundhedsvæsenet.

Potentialet er stort for et fremtidssikret sundhedsvæsen med digitale løsninger.

Forrige artikel Professor: Regeringen går alt for langt i DAMD-sag Professor: Regeringen går alt for langt i DAMD-sag Næste artikel DI: Fra digital forvaltning til digital forretning DI: Fra digital forvaltning til digital forretning