Dansk Metal: Dygtige it-elever havner i skolepraktik

DEBAT: Danske virksomheder har svært ved at rekruttere it-arbejdskraft. Men samtidig står mange datatekniker- og it-supporter-elever uden elevplads og havner i stedet i skolepraktik langt væk fra virksomhederne, skriver Henrik Aarestrup.

Af Henrik Aarestrup
Konsulent i Dansk Metals Formandssekretariat

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 40 procent af de største virksomheder i Danmark oplever vanskeligheder ved at rekruttere it-specialiseret arbejdskraft. En undersøgelse fra Erhvervsministeriet har tidligere vist, at tre ud af ti virksomheder havde udfordringer med at rekruttere it- og dataspecialister.

Halvdelen af de adspurgte virksomheder har således fortalt, at de har måttet opgive ordrer på grund af rekrutteringsudfordringer. Det kan virksomhederne selvfølgelig ikke være tjent med, men måske dele af udfordringen er selvforskyldt.

Havner i skolepraktik
For i Dansk Metal oplever vi desværre, at mange af vores medlemmer, der uddanner sig til it-supportere og datateknikere, har utrolig svært ved at få elevpladser på danske virksomheder og i stedet havner i skolepraktik.

På den måde uddannes fremtidens digitale ansatte længere væk fra de arbejdspladser, de senere skal arbejde på. Det er ærgerligt for både virksomhederne, for it-supporterne og datateknikerne.

Når man spørger underviserne på erhvervsskolerne, fortæller de, at landets virksomheder har et ringe kendskab til it-supporter- og datateknikeruddannelserne og de kompetencer, som eleverne får.

I stedet ansætter virksomhederne kandidater fra universitetsmiljøet, selvom en it-supporter eller en datateknikers kompetencer i nogle tilfælde måske bedre ville matche det, virksomhederne efterspørger.

Paradoksalt med manglende elevpladser
I Dansk Metal forsøger vi løbende at være i dialog med virksomhederne og gøre dem opmærksomme på de forskellige it-faglige erhvervsuddannelser og de kompetencer, som it-supportere og datateknikere kan bringe med ind i virksomhederne.

Hos Dansk Metal er vi ikke i tvivl om, at de manglende elevpladser bidrager til de efterfølgende rekrutteringsproblemer. Eleverne ville jo i sagens natur bedre kunne tilrettelægge deres uddannelse og kompetencer til konkrete virksomheder, hvis de havde deres dagligdag i selvsamme virksomheder.

Det virker i det hele taget som noget af et paradoks, at danske virksomheder på den ene side ikke kan finde de it-folk, de har brug for, samtidig med at omkring 1300 it-support- og datateknikerelever lige nu er i skolepraktik i stedet for at være elever på en virksomhed.

Løsningen på rekrutteringsproblemer
Det ville være yderst gavnligt for alle parter, hvis it-support- og datateknikelever i højere grad end i dag blev ansat i elevstillinger i landets virksomheder i stedet for at være i skolepraktik.

Det ville nok også løse dele af virksomhedernes udfordring med rekruttering af it-folk. Samtidig ville elevforløbene også sikre et større match mellem virksomhedernes behov, og hvad eleverne vil dygtiggøre sig i.

Løsningen er med andre ord ligefor – det handler blot om at komme i gang.

Forrige artikel Dansk IT: Hvem har ansvaret for softwaresårbarheder? Dansk IT: Hvem har ansvaret for softwaresårbarheder? Næste artikel EL: Sundhedsplatformen er langtfra det, vi politikere blev lovet EL: Sundhedsplatformen er langtfra det, vi politikere blev lovet