Bilen er kommet for at blive

Bilindustrien spiller en kæmpestor rolle i Tyskland – samtidig er det afgørende for Tysklands klimamål, at bilers CO2-udledninger mindskes. Hvordan den tyske bilindustri skal finde en plads i fremtidens bæredygtige mobilitet, var hovedtemaet ved IAA Mobility 2021 i München, en af de største internationale mobilitetsmesser.

Af Sonali Müller & Gitte Grandal Sognstrup
Rådgivere ved Innovation Centre Denmark i München

Den store diskussion i den tyske bilindustri er: "Hvordan kan vi forblive mobile i fremtiden og samtidig bevare vores levestandard og bæredygtighed?"

Det var tydeligt, da bilbranchen mødtes i september til IAA Mobility i München, en af verdens største messer for mobilitet, hvor bilindustrien viser deres nyeste modeller, og hvor eksperter fra hele verden diskuterer fremtiden for branchen.

Konklusionen er klar: Bilen er kommet for at blive. At dømme efter talerne på IAA vil individuel transport fortsat være afgørende i Tysklands mobilitetsmix fremover. Den individuelle transport er afgørende for landdistrikterne – og 30 procent af Tysklands økonomi, inklusive jobs, afhænger af sektoren. 

Men de stadigt voksende krav om bæredygtighed har gjort det til en topprioritet, at bilindustrien reducerer sine CO2-udledninger. Frem mod 2025 vil foreningen for tyske bilproducenter (VDA) samlet investere 150 milliarder euro (1.115 milliarder kroner) i e-mobilitet, digitalisering og nye drivetrain-teknologier – altså kæden af komponenter, der bringer kraft fra motoren og frem til hjulene.

Det er ikke nok at lave nye biler
Selvom Tyskland tilsyneladende er godt på vej med e-mobilitet, brint og digitalisering, er der flere udfordringer forude. En af dem er, at det ikke kun handler om at udvikle smartere køretøjer – hele den omgivende infrastruktur skal også være på plads.

Grøn elektricitet fra sol og vind, flydende naturgas, syntetiske brændstoffer, fjernvarme og teknologier til opsamling af kulstof vil alle spille væsentlige roller i det industrielle økosystem omkring mobilitet – og derfor er bilindustrien meget opmærksom på at fremme produktion og distribution af energi. 

Der er en stigende forståelse for, at bæredygtig mobilitet kun kan opnås gennem tværsektorielt samarbejde, eller som de kalder det på tysk: ’Sektorkopplung’.

Bilindustrien er den største drivkraft for innovation, og den har en afsmittende virkning på mange andre sektorer i Tyskland. Hvis Tyskland ønsker at være frontløber for en renere og grønnere fremtid for mobilitet, er det også nødvendigt at bringe blandt andet energi-, mobilitets- og ejendomssektoren sammeEt eksempel på dette er den italienske distributør af elektricitet ENEL, som samarbejder med Volkswagen omkring e-mobilitet i Italien. De to virksomheder – bilfabrikanten og elproducenten –  investerer i udbredelsen af elektrisk transport i Italien ved at opsætte mere end 3.000 hurtigladere til elektriske køretøjer.

Det er ikke kun i Italien, at infrastrukturen til opladning stadig er utilstrækkelig. For at overkomme udfordringerne i Tyskland vil regeringen opgradere infrastrukturen ved at støtte etablering af en million offentlige ladestationer inden 2030. Dette er nødvendigt for at opnå deres mål om 10 millioner e-køretøjer indenfor samme tidsramme. 

Fremtidens bæredygtige mobilitet vil være præget af avancerede teknologier som kunstig intelligens, cloud-teknologier og nye generationer af computerchips.

Netop den aktuelle, alvorlige mangel på computerchips har store konsekvenser for den tyske bilindustri. Derfor er der kommet et fornyet fokus på, hvordan teknologiklynger, offentlige organisationer, forskningsinstitutioner som Fraunhofer og virksomheder som Zeiss kan genoplive halvlederindustrien i Europa, som i de senere årtier i stigende grad er flyttet til Taiwan, Sydkorea og Kina.

Autonome – selvkørende – køretøjer og nye forretningsmodeller baseret på digitalisering og forbundet mobilitet er andre områder, hvor Tyskland arbejder på at udvikle nye løsninger. 

På IAA blev en ny robotaxi-tjeneste afsløret af Alexander Sixt, co-CEO for SiXT (førende virksomhed for biludlejnings- og mobilitetstjeneste), og Pat Gelsinger, CEO for Intel Corporation (verdens største producent af halvlederchips).

Tjenesten er lavet i samarbejde med Intels datterselskaber Moovit og MobilEye, der leverer de teknologier til førerassistance og autonom kørsel, som robotaxi-tjenester vil tilbyde deres kunder. Nu skal konceptet gennemtestes i München før kommercialisering. 

Danmark kan også levere en del af løsningen. Den tyske industri har et væld af lovende teknologier indenfor bæredygtig mobilitet, men de afhænger af, at der er tilstrækkeligt med vedvarende energi – og den skal i vidt omfang hentes udenfor landets grænser. Sol fra syd og vind fra nord, heriblandt fra Danmark, der som bekendt står stærkt i kraft af de mange kommende havvindmøller og den store satsning på fremstilling af brint til lagring af vindenergien.

Forrige artikel Interesseorganisationer på sociale medier: På Facebook er følelser lig med magt Interesseorganisationer på sociale medier: På Facebook er følelser lig med magt Næste artikel Grafen ligner (stadig) fremtidens supermateriale Grafen ligner (stadig) fremtidens supermateriale