Guide: Sådan øger du din organisations synlighed online med SEO

Søgemaskineoptimering er essentielt for at markedsføre din organisation på en økonomisk bæredygtig måde. SEO-ekspert Henrik Bondtofte giver her sine bedste råd til at øge kvaliteten og kvantiteten af besøg på din hjemmeside. 

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Af Benjamin Alexander Helbo
Journalist

Søgemaskineoptimering er et enormt indflydelsesrigt værktøj, hvis blot man formår at udnytte dets potentiale.

Begrebet forkortes i daglig tale SEO, som er afledt af det engelske navn Search Engine Optimization. Selvom begrebet er så langt, at det må forkortes, så skal man ikke lade sig skræmme. Det behøver ikke at være vanskeligt.

Bruger man SEO rigtigt, så kan man øge kvaliteten og kvantiteten af trafik på sit website, og det kan resultere i flere donationer, medlemmer og brugere.

Videnscenteret har spurgt SEO-ekspert Henrik Bondtofte, indehaver af det digitale marketingbureau Bondtofte & Co, der er en del af Obsidian Digital, hvordan man med nogle grundlæggende tiltag kan søgemaskineoptimere sin onlineplatform.

Hvor skal vi begynde?
Søgemaskineoptimering er kort sagt en metode til at optimere og skræddersy indholdet på din hjemmeside, så det bliver synligt for flere mennesker i Googles søgemaskine.

Selvom de fleste nok associerer SEO med noget digitalt og teknisk, så handler søgemaskineoptimering faktisk lige så meget om mennesker som om søgemaskiner, forklarer Henrik Bondtofte. 

Man skal starte med at prøve at forstå, hvad ens målgruppe søger efter, når de er online. Hvilke svar leder de efter, hvilke spørgsmål stiller de, hvilke ord bruger de, og hvilken slags indhold foretrækker de?

Hvis man kender svarene på nogle af de ovenstående spørgsmål, så er man allerede nået et godt stykke vej. God søgemaskineoptimering kræver nemlig først og fremmest, at man finder ud af, hvad ens målgruppe søger efter.

“For at man kan bruge SEO, så kræver det, at der er en efterspørgsel på de ting, man tilbyder i søgemaskinerne. Hvis folk ikke søger på dem, så får du ikke noget ud af at ligge godt placeret i søgeresultaterne,” siger SEO-ekspert Henrik Bondtofte:

“Du kan godt have en førsteplads på søgeordene "Stavgang i Aalborg", men hvis der kun er fem mennesker, der søger på det om året, så får du ikke nogen nævneværdig trafik ud af det.”

Hvis ikke der eksisterer en efterspørgsel på det, din organisation eller forening tilbyder i søgemaskinen, så skal du i stedet se mod push-markedsføring som Facebook eller Google Ads, forklarer Henrik Bondtofte. 

Hvis man vil finde ud af, hvad folk søger på, er det oplagt at benytte Googles søgeordsværktøj, forklarer Henrik Bondtofte.

Det er gratis og kan bruges fra enhver PC. Man googler "søgeordsværktøj", klikker på det øverste resultat, og så går man ellers i gang med at indtaste de søgeord, man forestiller sig, ens målgruppe benytter. 

Hvert søgeord du indtaster, besvares af Google med en oversigt. Her kan du omtrent se, hvor mange der søger på dit indtastede søgeord om måneden. Derudover supplerer søgeordsværktøjet med en liste over lignende søgeord, der kan være relevante for dig.  

Er der over 10.000 månedlige søgninger, så er det oplagt at skrive søgeordet ned og benytte det i din søgemaskineoptimering. Er der 10 månedlige søgninger, så er det bedre at lede videre, forklarer SEO-eksperten og supplerer med et råd.

“Man skal være villig til at tilpasse sig resultaterne. Hvis du kan se, at alle søger på ‘vandhane’, men du skriver ‘armaturer’ på din hjemmeside, så er du nok nødt til at ændre det til ‘vandhane’. Ellers kan Google ikke hjælpe dig.” 

Fyld dine undersider med kvalitet
Når dit har fundet dine relevante søgeord, er det tid til næste skridt. Nu skal der laves relevant indhold ud fra søgeordet, som din målgruppe kan søge frem, forklarer Henrik Bondtofte.

“Arbejder man i en organisation, der tilbyder vejledning og støtte til mennesker med psykiske lidelser, så er det en god idé at lave en række undersider, der matcher forskellige psykiske diagnoser.”

Diagnoser som "depression" eller "borderline" er hyppigt brugte søgeord, og derfor giver det mening at oprette specifikke undersider for de to diagnoser.

“Hvis 10.000 mennesker søger på de to søgeord om måneden, så bliver de nu præsenteret for din underside, og det giver potentiale for at øge trafikken på din side,” fortæller Henrik Bondtofte.

Det er imidlertid ikke nok bare at oprette undersiden og fylde den med lidt tekst om søgeordet. Indholdet på undersiden skal have en vis kvalitet, hvis det skal blive mere synligt i søgemaskinen, forklarer SEO-eksperten.

“Man er nødt til at lave bedre indhold end sine konkurrenter. Hvis man vil konkurrere på søgeord, så skal man se på, hvad ens konkurrenter skriver om på deres undersider om søgeord. Hvor lang er deres artikel, hvor grundig er den?”

“Hvis din konkurrent har 200 ord om søgeordet, men du kan skrive 800 ord om søgeordet, så kan du lige pludselig komme op og rangere ved siden af eller måske endda over konkurrenterne,” forklarer Bondtofte og uddyber:

“Google kan rigtig godt lide såkaldt 'long content'. Lige så snart indholdet er langt, udførligt velskrevet og beskrivende, så vægter Google det højere end et kortere dokument. Kvalitet betaler sig, for Google er rigtig god til at udvælge og vise de bedste artikler.”

Hvordan udvælger Google de ‘bedste’ artikler? 
“Google måler helt utroligt meget på, hvordan brugerne bevæger sig på hjemmesiderne. De måler helt konkret på, om brugerne bliver tilfredse, når de klikker på et søgeresultat.”

Hvis brugeren hurtigt forsvinder fra din side igen og bagefter vælger et andet resultat, som hun bruger lang tid på at læse, så er det en klar indikation på hvilken side, der har det bedste indhold for brugerne, forklarer Henrik Bondtofte.

“Hvis Google kan se, at brugeren er ikke glad for resultatet, så kommer din side ikke til at rangere særlig højt. Til gengæld, hvis din side laver et resultat, der er bedre end de andres, så kan du blive positioneret højere på baggrund af brugeradfærdsmønstrene. På den måde modarbejder Google dårligt indhold.”
 
Hvilket indhold giver de bedste resultater?
“Når jeg siger bedre indhold, så mener jeg indhold, der engagerer brugerne i længere tid. Det er rigtig vigtigt, at brugerne læser hele artiklen. Derfor kan det være en god idé at bruge billeder og videoer i sit indhold. Det har en kæmpestor effekt. Man skal kunne lave noget indhold med kvalitet, der kan fastholde brugeren,” siger Henrik Bondtofte:

“Jo længere du kan fastholde brugeren, jo større chance er der for, at de foretager en handling på din side, enten ved at støtte eller blive medlem.”

Mere indhold, mere synlighed
Hvis kendskabet til din organisation for alvor skal øges, så kræver det mere end to eller tre undersider med relevante søgeord. 

Jo mere indhold du har, og jo mere det bliver delt på sociale medier og andre hjemmesider, jo højere bliver dit indhold rangeret. 

Derfor anbefaler Henrik Bondtofte, at man laver en vidensdatabase med undersider, der beskriver alle de ting, man som organisation kæmper for eller bidrager med. 

“Det vil være ærgerligt kun at lave undersider, der beskriver ens kerneydelser eller kernekompetencer. Hvis man laver flere undersider om alt, man beskæftiger sig med, så er der større chance for at brugerne støder på din organisation,” siger Henrik Bondtofte og giver et eksempel:

“Hvis man arbejder i en miljøorganisation, der kæmper for mere fredet natur i Danmark, så giver det også mening at have undersider om ’biodiversitet’ og ‘truede dyrearter’, hvis det er populære søgeord.”

Når du opretter din underside, er der to konkrete ting, du skal huske. Først og fremmest skal det udvalgte søgeord bruges på sidens overskrift. Det er den blå bjælke i søgeresultatet. Den kaldes også sidetitlen, og det er her, Google matcher søgeordet med brugerens søgning.

Under den blå bjælke findes metabeskrivelsen. Det er den grå tekst nederst i søgeresultatet. Den er meget afgørende for, om brugerne vælger at klikke, fortæller Henrik Bondtofte.

“Sidetitlen er blikfang og skal indeholde dit søgeord, og metabeskrivelsen nedenunder skal du bruge til at overbevise brugerne om, hvorfor de skal klikke sig ind på dit resultat,” siger han:

“Nu har du deres opmærksomhed, så nu skal du fortælle dem, hvad fordelen er ved at lande på dit site frem for de andres. Her skal artiklens indhold og forcer stå helt klart.”

Er værktøjer need to have eller nice to have?
Det tager tid at opbygge et website, der har så meget indhold, at man bliver rangeret højt på Googles søgeresultater. Det kræver ressourcer og tid, men hvis man bruger det korrekt, så er det en væsentligt mere økonomisk bæredygtig model end push-markedsføring, forklarer Henrik Bondtofte.

“Push-markedsføring kan hurtigt løbe op i mange tusind kroner om måneden. De organiske resultater, dem vi arbejder med her, er stik modsatte. Når først du ligger højt, så får du en konstant eksponering i søgeresultaterne. Det er billig markedsføring, når man først er der,” fortæller Henrik Bondtofte.

Der findes en række værktøjer, der kan hjælpe med at søgemaskineoptimere din platform. Værktøjer som Googles eget søgeordsværktøj og Google Suggest er gratis, men der findes mere avancerede værktøjer, som koster penge.

Hvis du er interesseret i at vide mere om søgemaskineoptimering, så afholder Henrik Bondtofte et gratis seminar om SEO-værktøjet SEMrush torsdag 18. marts.

Bondtofte gennemgår værktøjet i halvanden time og viser, hvordan man bruger det, herunder hvordan man afdækker forskellige søgeord og optimerer sine placeringer i søgemaskinen. SEMrush kan fås med 14 dages gratis prøveperiode. Webinaret er gratis og kan ses her.

Forrige artikel Guide: Test dit setup og optimér dit online-event Guide: Test dit setup og optimér dit online-event Næste artikel Dialog, teknik og taktik: Sådan knækker du koden til digital lobbyisme til årets folkemøde Dialog, teknik og taktik: Sådan knækker du koden til digital lobbyisme til årets folkemøde
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.