Geder, gemmeleg og Gammeltoft: Tre eksempler på innovative digitale kampagner

Saml en ged, find en bil i ødemarken, eller bliv konfronteret med en voldsramt influencer. Videnscenteret har samlet en række eksempler på banebrydende digitale kampagner, der kan inspirere til fremtidens kreative indsatser i civilsamfundet.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Af Benjamin Alexander Helbo
Journalist

Red Barnet gør det. Røde Kors gør det. Psykiatrifonden og Folkekirkens Nødhjælp gør det. De store organisationer finder potentielle donorer og nye støtter gennem onlinespil, såkaldt "gamification" – det nyeste nye inden for digital markedsføring.

Den gennemsnitlige dansker bruger ifølge DR Medieforskning over syv timer på medier om dagen, og med knap en tredjedel af døgnet dedikeret til den digitale verden er det oplagt, at markedsføringen i stigende grad rykker online.

Videnscenteret har samlet tre eksempler på innovative digitale kampagner, der kan inspirere i disse tider, hvor facerne er sendt på coronaorlov, og de varme leads skal findes foran kolde computerskærme. Vi begynder med at samle en ged. 

1. Gamification og Value Exchange underholder og skaber varme leads
Første stop på listen er den førnævnte gamification, der er kendetegnet ved en udveksling af værdi mellem den besøgende og organisationen.

Organisationerne laver små spil, quizzer eller konkurrencer, der relaterer sig til det felt, som organisationen beskæftiger sig med. Hos Folkekirkens Nødhjælp skulle de besøgende eksempelvis samle en ged på tid eller teste, hvilket klimadyr der bedst repræsenterede deres vaner.

Gennem spillet bliver deltageren præsenteret for viden om organisationens mærkesager, mens organisationen modtager den deltagendes kontaktoplysninger og tilladelse til at blive kontaktet.

Metoden med gensidig udveksling af værdi kaldes på engelsk "Value Exchange", og det er der en god grund til.

Når de tidligere besøgende efterfølgende ringes op, er de mere tilbøjelige til at støtte organisationen sammenlignet med en tilfældig person, der ikke har deltaget i det digitale spil.

Det skyldes, at den deltagende allerede er blevet præsenteret for organisationens mærkesager, og dermed er blevet bedre forberedt på donation, fortæller digital ekspert Christian Sophus Ehlers i denne artikel, der tidligere er blevet bragt af Videnscenteret.

2. Influenter udnytter overraskelsesmomentet i kampagne mod vold
I 2019 gik organisationen Danner sammen med syv kvindelige influenter i den kreative kampagne "Sammen mod vold".

Tal fra Socialstyrelsen viser, at omkring 33.000 kvinder årligt udsættes for fysisk vold af deres partner, og det problem ville Danner sætte fokus på med sin kampagne.

Til det formål arbejdede Danner sammen med syv influenter, blandt andre Le Gammeltoft og Cana Buttenschøn, som hver lavede en story, der blev vist på organisationens Instagram.

De respektive stories bestod hver af syv billeder. For hvert af brugerens "tap" på skærmen bliver den pågældende kvinde mere og mere forslået, og den voldsomme billedserie afsluttes med kampagnens slogan "Vi står sammen mod vold". Du kan se et eksempel her.

Kampagnen fik masser af omtale, og særligt måden, hvorpå de digitale influenter blev brugt i kampagnen, var nytænkende. Anna-Bertha Heeris Christensen, forsker i sociale medier og influencers udtalte i forbindelse med kampagnen følgende til Markedsføring.dk.

“Jeg hæfter mig især ved, valget af Instagram som kanal. Det er godt tænkt, for netop Instagram er for de fleste et frirum, og derfor er overraskelsesmomentet i Danners billeder og videoer betydeligt. Så på den måde er kampagnen stærk og har uden tvivl sat en debat i gang.”

3.  No show room-kampagnen udfordrede publikum
Den svenske gren af den tyske bilfabrikant Volkswagen gjorde sidste år de helt store kreative armbevægelser i kampagnen No Show Room.

Vi kender alle den klassiske bilreklame, hvor en bilist drejer sit køretøj gennem en række billedskønne landskaber med et smil så overdrevet, anstrengt og påtaget, at man skulle tro han/hun blev truet til det med en pistol. 

I et opgør med 50 års bilreklamer valgte Volkswagen en anderledes tilgang, hvor man med kløgt, snilde - og et vågent øje på bilfabrikantens digitale medier - kunne vinde en spritny bil.

For at bevise den nye VW Passats holdbarhed blev bilen placeret i en glasmontre. Ikke hos en forhandler med opvarmede gulve i Stockholm, men midt ude i vinterlandskabet, så langt nordpå, som du næsten kan komme i Sverige. Der stod bilen så og overvintrede, som et nogenlunde konkret bevis på køretøjets hårdførhed og holdbarhed.

Kampagnen stoppede imidlertid ikke her. Køretøjets placering i Sverige blev ikke oplyst, da kampagnen startede 7. januar. I stedet frigav Volkswagen løbende ledetråde over de kommende tre uger til bilens placering på deres digitale medier.

Kampagnens mål var enkelt. Følg med på Volkswagens hjemmeside, Instagram, Facebook, Youtube og andre digitale medier, og hvis du er opmærksom og klog, så kan du regne ud, hvor bilen er placeret. 

Herfra var præmissen simpel. Den første, der knækker koden og finder bilen i Sveriges enorme vinterlandskab, får lov at beholde den. Kampagnen løb over tre uge og brugte blandt andet de nationale stjerner fra det svenske langrendslandshold som en ledetråd i kampagnen.

Kampagnen havde 15.000 aktive deltagere, og Volkswagens svenske kampagneside fik mere end 100.000 besøgende i løbet af konkurrencen, mens 60 procent nye følgere fandt vej til virksomhedens Instagram. 

Selvom reklamebudgettet nok er større hos den tyske bilgigant end i de fleste danske civilsamfundsorganisationer, så er der stadig inspiration at hente.

Konkurrencen udfordrede sit publikum gjorde brug af flere forskellige digitale platforme, og den innovative tilgang skabte engagement, opmærksomhed og genererede nye følgere, som rækker langt ud over kampagnens levetid på tre uger. 

En ny bil er en god præmie, men mindre kan helt sikkert også gøre det i jagten på potentielle donorer og nye medlemmer.

Forrige artikel Egmont Fonden: Sådan har vi støttet udsatte børn og unge under corona Egmont Fonden: Sådan har vi støttet udsatte børn og unge under corona Næste artikel Minutiøs planlægning lå bag ledelsesskifte i Ungdomsbureauet Minutiøs planlægning lå bag ledelsesskifte i Ungdomsbureauet
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

Sådan har FDF løbet 10 nye lokale kredse i gang

FDF’s kredsstartsprojekt har vendt tingene om, så initiativtagerne kan starte med at fokusere på aktiviteterne og gemme bureaukratiet til senere. Forbundet står klar med både sparring, administrativ bistand og startøkonomi. Indsatsen har på to år givet 10 nye kredse – men det har kostet både kræfter og penge.

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

Hvem kæmper for din lokalforenings sag i kommunen?

De kommunale budgetforlig for 2024 falder i hak på stribe i disse uger. Det giver nogle steder flere penge til lokaler, aktiviteter og udvikling i foreningslivet, mens andre kommuner strammer livremmen. Men hvem er foreningernes ”fagforening” og hvordan tager din forening kampen op mod uretfærdigheder?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

Er der også ballade i din kolonihave - eller i din lokalforening?

TV2-serien ”Balladen om kolonihaven” demonstrerer elegant, hvad der udspiller sig i de små forpligtende foreningsfællesskaber, som Danmark er opbygget af. Foreningsliv bygger i høj grad på mennesker med engagement, passion, fagligheder og følelser. Det foregår i vores dyrebare fritid, og derfor går bølgerne ofte højt, for der kan være meget på spil. 

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Ung, ny og NGO-leder: 'Ny bog giver hjælp og råd'

Når man lander sit første lederjob i en NGO, måske i en ung alder, følger der mange opgaver med, som ikke stod i jobopslaget. Det tager bogen 'Sagens Kerne' fat på med råd fra to, som har prøvet turen på egen krop. De rammer helt plet, lyder det fra en, der netop står i situationen.

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

Ngo’er kan også høste store fordele af kunstig intelligens

ChatGPT og andre kunstig intelligens-redskaber bliver hele tiden både nemmere, bedre og billigere, så det er ikke bare forbeholdt de store organisationer. Til gengæld er der både praktiske og etiske faldgruber, man skal holde sig for øje, siger konsulent i branchen Christian Sophus Ehlers. Han har for længst selv taget den nye teknologi i brug.

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Håbløshed og vrede driver klimaaktivisterne

Det er vrede og frustration over alt for lidt handling i klimakrisen, der driver aktivisterne i Den Grønne Ungdomsbevægelse. Men et spændende miljø med kreative arbejdsformer og en flad struktur skader heller ikke.

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Vildt sommervejr og klimakrise puster til engagement i organisationerne

Skovbrande på Rhodos, varmerekorder i Sydeuropa og et knastørt dansk forår. Klimakrisen har erobret dagsordenen, både i medierne og hos en række organisationer. Flere af dem, som har sat klima højt på dagsordenen, beretter om flere aktivister, men også om et emne, som påvirker organisationernes ståsted og måde at virke på.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø – et emne som desværre forbliver lige så hot som den danske sommer indtil nu, også selvom Folkemødet er slut for i år.