Tørnæs og Sander? Ikke bestået

Koncentrat af lederen "Ikke bestået. Ministertjek: Tørnæs og Sander" i Politiken 21. december 2003.

DET DANSKE uddannelsessystem er i dyb krise. Trods løfter om det modsatte har to år med en borgerlig regering ikke gjort meget for at afhjælpe miseren. Linjen i regeringens uddannelsespolitik har været at udstede løfter på andres vegne uden at følge intentionerne op. Den største barriere for at udvikle området og sikre Danmarks fremtid i form af kloge hoveder og forskning på højeste niveau har et navn: skattestop.

Indrømmet, opgaven er ikke nem. Kravene til uddannelse i et samfund i rivende udvikling er store og ofte modsatrettede. Arbejdsmarkedet skriger på højt specialiseret arbejdskraft det ene øjeblik, næste øjeblik er det generalisterne, som efterspørges. Faggrupper kan i løbet af få år udvikle sig fra arbejdsløshed til mangel på ansøgere, som det skete med ingeniører fra slutfirserne til halvfemserne. Men netop når opgavens omfang tages i betragtning, er det skuffende, at en undervisningsminister, som ikke kan sige tre ord uden at nævne øget faglighed ikke efter to år har præsteret flere reelle forbedringer. Og lige så skuffende er det, at en videnskabsminister, som aldrig bliver træt af at fremhæve, at forskning er landets fremtid, ikke har mere konkret at byde på. (...)

NÅR VI når til sidste etape i uddannelseskapløbet, er der også åbenlyse problemer, som videnskabsminister Helge Sander kun i begrænset omfang har taget hånd om. Hver tredje, som starter på en videregående uddannelse, gennemfører ikke uddannelsen, og utallige evalueringsrapporter melder om faglige problemer på mange universitetsfag.

Videnskabsministeren skal have ros for at have lavet en nødvendig ændring af universiteternes styrelseslov. Men han skal sandt for dyden ikke roses for endnu ikke at tage opgør med taxameterordningen, som tildeler universiteterne penge efter de studerendes beståede eksaminer. Det fører til, at opportunisme i form af overindskrivning på de populære fag og en fare for, at der gås på kompromis med fagligheden, for at få de studerende gennem eksamensmøllen.

Endelig har det den skævhed i sig, at danske studerendes forkærlighed for humaniora i dag giver katastrofal mangel på midler til naturvidenskabelig forskning. Hvad giver man for den noget usikre præstation, som rummer gode intentioner, men ringe reel vilje til at følge ordene op med handling. Vi er ikke i tvivl: Ikke bestået.

Forrige artikel Fiskeriets brutale nedtur Næste artikel Kunststøttens ulidelige lethed