Test med omtanke

Koncentrat af lederen "Test med måde" i Berlingske, 10.oktober 2003

Folkeskolen skal behandles ordentligt

I selv den mindste landkommune med to skoler vil forældre uvilkårligt orientere sig om og sammenligne dem, når deres børn skal begynde skolelivet. Folkeskolen må finde sig i at blive målt og vejet på de resultater, den kan præstere.

Det afgørende er at finde de rigtige parametre at måle på. Man kan fuldt ud forstå, hvis lærere og elever synes, at festen bliver lige sjov nok, når de gang på gang skal stille op til tests, som efterfølgende afslører mangel på paratviden eller svage evner i bestemte fag. De forskellige undersøgelser fortæller, at der er tydelige huller i den undervisning, skolen leverer, og derfor er undersøgelserne relevante.

Men de mange prøver skal ikke bruges til at slå undervisere og skolebørn oven i hovedet med. De skal bruges til at forbedre skolen.

Senest foreslår de Konservative, at alle elever skal testes i paratviden lige fra skolestart. Tanken er sikkert velment, men den kan hurtigt ende i en ørkesløs diskussion af, hvilken viden eleverne skal have på et bestemt udviklingstrin. (...)

At teste børnenes færdigheder er et udmærket instrument, som mange lærere allerede benytter sig af. Problemet er, at vi fortsat viger tilbage fra at benytte en generel, systematiseret og fornuftig bedømmelse af eleverne, nemlig karaktergivning. I det omfang karakterer og standpunktsprøver bruges med omtanke - for at hjælpe og rådgive børnene - er det en glimrende metode til at vænne eleverne til, at man bliver bedømt på det arbejde, man udfører.

Men at belemre skolen med en række prøver pr. automatik, bare for at vise, at man gør noget, er ikke en farbar vej. (...)

Statsministeren trak meget fornuftigt den manglende faglighed i skolen frem i sin åbningstale. Men det var unødvendigt nedladende over for skolen og lærerne at tale om rundkredspædagogik. Sådan foregår det altså ikke i skolen i dag. Skuden er begyndt at vende. Mange skoler sætter faktisk en ære i at lære børnene noget. Men grundlæggende har folkeskolen et kundskabsproblem, hvis løsning kræver mere end prøver og nye tests.

Forrige artikel Alternativ til regeringen mangler Næste artikel Den gamle skole skal reetableres