Buksti ved vejs ende

Koncentrat af lederen "Vejs ende - Bukstis fald fra piedestalen" i Berlingske 31. oktober 2003 om den tidligere trafikminister.

Tidligere trafikminister Jacob Buksti (S) er fra i går at regne også forhenværende trafikpolitiker. Hans troværdighed som bekæmper af hastighedsoverskridelser og fortaler for lov og orden på vejene fordampede som dug for morgensolen, da han forleden blev vinket ind til siden af en motorcykelbetjent med ikke mindre end 173 km i timen på en motorvej. For den handling får han nul stjerner. (...)

Men i sin forsvarstale tilføjer han så nogle formildende omstændigheder: Vejret var klart, og der var ikke megen - om nogen - trafik på motorvejen, bortset altså fra Buksti og betjenten. Han mener tilsyneladende, at han i et vist omfang har kørt forsvarligt, efter de herskende forhold.

Nu vil mange nok mene, at 173 km i timen er for meget, uanset forholdene. Men Bukstis undskyldning - forholdene på stedet - er netop dem, der får talrige ellers lovlydige borgere til at køre for stærkt. De tilladte 110 km i timen er ikke blevet respekteret, fordi forholdene på en del strækninger og tidspunkter gør det helt forsvarligt at køre noget stærkere.

Derfor bliver 130 km i timen tilladt på nogle strækninger, samtidig med at fartkontrollen øges. Det er en mere fleksibel og virkelighedsnær form for trafikpolitik, som har en chance for at blive respekteret af bilisterne, muligvis endda også af Jacob Buksti.

Socialdemokraterne stemte i øvrigt imod lovforslaget.

Forrige artikel Stigende tilfredshed med dansk demokrati Næste artikel Buksti burde nedlægge sit mandat