Støjberg taber momentum på Facebook – Vanopslagh og Jacob Mark brænder igennem

På Facebook bød uge to og tre i valgkampen på flere overraskelser. En af dem er, at Løkke Rasmussens pludselige medvind i meningsmålingerne ikke rigtigt slår digitalt igennem.

Mette Frederiksen stadig bedst til likes, kommentarer og delinger

Måler man på likes, kommentarer og delinger, er Mette Frederiksen stadig ubestridt dansk politiks dronning af Facebook.

At det er en præstation i sig selv, understreges af, at Inger Støjberg i den grad har mistet sin digitale magi i valgkampen. Hvor hun i de fire år op til valget med over 16.000 interaktioner per opslag var en suveræn nummer et, er hun raslet ned siden valgudskrivelsen.

I første uge havde hun over 5000 interaktioner per opslag, nu er hun nede på lidt over 2500. Dermed genkender man den sivning i meningsmålingerne, som Danmarksdemokraterne har haft.

Og når man tænker på, at Støjberg i den grad har bygget sit image og sin vælgerappel som Facebook-politiker, kan man med en vis ret også vende konklusionen rundt: Hendes relativt dårligere performance på Facebook smitter af på meningsmålingerne.

Til gengæld har Alex Vanopslagh massiv opdrift. På den fireårige måling, Altinget lavede sammen med Valdemar Osted, kosulent i Common Consultancy, figurerede han slet ikke på top-20. Nu er han nummer tre.

Samtidig er Nye Borgerliges Lars Boje Mathiesen også i topform og udklasserer for eksempel formand Vermund med en faktor-tre.

Og læg også mærke til Jacob Mark, der er næsten ligeså god som Vanopslagh til interaktions-gamet. SF fylder ikke vildt meget i de store medier og de store debatter, men forklaringen på partiets gode meningsmålinger skal ikke mindst findes i gode kampagneevner på Facebook.

Vanopslagh vinder kampen om nye følgere

Han er blevet kaldt kongen af TikTok – mere om det nedenfor – men Alex Vanopslagh vinder også kampen i uge to og tre om nye følgere. Og med 4385 nye følgere er han næste dobbelt så god til at få nye brugere inden for sin rækkevidde som i uge et.

Der er altså ikke kun i meningsmålingerne, at LA-formanden kan se fremgang, og den fremgang er med stor sandsynlighed også betinget af hans gode performance på Facebook.

Men faktisk er det Jacob Mark, der er vækstet mest fra uge et til to og tre – fra lidt over 500 nye følgere til 2000. Altså en firedobling. Og i samme boldgade har Pia Olsen Dyhr fordoblet antallet af nye følgere. Igen: SF's gode målinger hænger sammen med gode kampagneevner på Facebook.

Også i kampen om nye følgere er Støjberg gået i stå og har kun fået 627 nye følgere, mens Danmarksdemokraterne har fået 645. I uge et fik de over 1700 nye følgere til sammen.

Men her er det en vigtig forklaring at have med, at hun med 217.000 følgere selvfølgelig får sværere og sværere ved at hente nye. Samme logik gør sig gældende for Mette Frederiksen, der i denne uge er helt ude af top-20 i kampen om nye følgere. Hun har 384.000 følgere.

Løkke dårligst blandt Ellemann, Pape, ham og Frederiksen

Spekulationerne om Løkkes mulige statsministerkandidatur er taget til i styrke i uge to og tre, i takt med at Moderaternes meningsmålinger har taget himmelflugten. Ved ikke selv totalt at afvise det har Løkke holdt liv i diskussionen.

Men måler man Løkke op imod de officielle statsministerkandidater, kan man se, at han mangler digital gennemslagskraft.

På interaktioner ligger han sidst af de fire, om end tæt på Jakob Ellemann-Jensen, som til gengæld samler flest nye følgere op af de fire partiledere.

Igen er det vigtigt at holde sig for øje, at Løkke i forvejen har relativt mange følgere (217.000) og derfor har det sværere med at hente nye, mens Ellemann med 52.000 følgere er bagud og omvendt har nemmere ved at udvide følgerskaren.

Samlet set kan sige, at Moderaterne og Løkkes momentum i meningsmålingerne ikke slår igennem på Facebook. Og når man ser på den tætte sammenhæng, der er for andre politikere/partier mellem meningsmålinger og Facebook-performance, er min konklusion, at Løkkes mange nye stemmer sidder løst, og at de er havnet hos Løkke som et fravalg af andre.

Dermed bliver der en ekstra intens kamp om de vælgere frem mod valgdagen. Både for V og R er der stemmer at hente her, og den kamp kan få stor betydning for fordelingen af regeringsmagten. 

 

Ellemann har pludseligt fået et TikTok-game

I efterårsferien gik Jakob Ellemann-Jensen på TikTok, og han lader til at have umiddelbart godt styr på genren inden for selvironi og sjove videoer. Med over 1,2 millioner afspilninger kommer han sikkert ind på andenpladsen efter Alex Vanopslagh, der til gengæld er suveræn nummer et.

Dansk politiks TikTok-konge overgik valgkampens første uge – hvor han fik over tre millioner afspilninger – og landede på fire millioner afspilninger i uge to og tre. Søndag vekslede han den digitale popularitet til analog begivenhed, da han uddelte LA-merchandise ved Hovedbanegården i København. 

Var Inger Støjberg dansk politiks første store Facebook-politiker, er Vanopslagh den første store TikTok-politiker. 

Mai Villadsen fra Enhedslisten har også fået gang i sin TikTok og har lidt over 610.000 afspilninger. Søren Pape Poulsen er også kommet på TikTok, men skal nok arbejde lidt mere med indholdet, hvis det skal flytte noget.

Samlet set er konklusionen, at Vanopslagh lige nu er valgkampens store sejrherre på SoME. Men ligesom i uge et er baggrunden også, at LA spenderer mere end de andre partier på digital kampagne.

Blå blok bruger over dobbelt så mange penge på Facebookannoncer som rød blok

LA bruger klart flest penge på Facebook af alle de opstillede partier til FV22 i uge to og tre. Ligesom partiet brugte flest penge i uge et.

V og K er dog godt med denne gang og bruger lige over og lige under millionen på digital annoncering på Facebook. Tilsammen bruger blå blok over 3,5 millioner kroner på Facebookannoncer, mens rød blok bruger lidt over 1,3 millioner kroner.

Set i en Facebook-optik er LA og Vanopslaghs momentum i høj grad et købt momentum, selvom det skal bemærkes, at interaktionerne på Facebook også betyder, at indholdet rammer brugerne (på godt eller ondt). Ligesom det gør på TikTok.

Det er også en konklusion, at rød blok forsvarer sig godt, selvom man er udspenderet på det digitale pengekapløb. SF og til dels Enhedslisten klarer sig rigtigt godt, i forhold til hvor få penge partierne investerer.

Omvendt er de Radikale også i uge to og tre helt væk fra valgkampen på Facebook. Ender valgresultatet, som meningsmålingerne spår, må det blive en del af den radikale obduktionsrapport, at partiet, der ellers har "tænkt nyt" som sit slogan, har været helt fraværende fra den kampagnearena, Facebook – på godt og ondt – udgør i dag.

Som et lille kuriosum kan det nævnes, at Troels Lund Poulsen bruger små 50.000 kroner på Facebookannoncering, hvilket er mere end formand Ellemann – begge er stillet op i Østjylland, men førstnævnte er på vippen, når det handler om genvalg. 

Venstre bruger i det hele taget flere annoncepenge på kandidater end på partiet i uge to og tre. En trend, de andre partier, også Socialdemokratiet, følger. Den tendens forstærkes nok frem mod valgdatoen.

Jeg sluttede sidste uges analyse af valget på Facebook med nogle kritiske overvejelser over "dark post", og de gælder stadig. Denne gang vil jeg pege på, at penge med Facebook har fået en ny betydning for dansk politik med Facebooks indtog som dominerende medie i den danske offentlighed. Ganske vist kan vælgersucces ikke købes direkte, og talent og politisk tæft betyder stadig meget. Omvendt kan man ikke negligere, hvor meget opmærksomhed man kan købe for penge i dag. Opmærksomhed, der ikke er filtreret journalistisk. 

We're not in Kansas anymore, som amerikanerne siger. 

 

Forrige artikel Akutpakker på stribe viser konturerne af en ny politik. Men finansieringen skiller partierne Akutpakker på stribe viser konturerne af en ny politik. Men finansieringen skiller partierne Næste artikel De står til at blive valgt for Konservative De står til at blive valgt for Konservative