Sådan fordeles Togfondens milliarder

DOKUMENTATION: Efter flere dages forhandlinger er en aftale om Togfonden nu endelig faldet på plads. Se de overordnede elementer samt hele aftaleteksten her.

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti er tirsdag blevet enige om en aftale om Togfonden. Se hovedelementerne af aftalen nederst i artiklen samt hele aftalen her.

Togfonden, der er på samlet 28,5 milliarder kroner, skal sikre hurtigere tog og kortere rejsetid i Danmark. Aftalen indebærer, at den såkaldte Timemodel gennemføres, og at størstedelen af jernbanen i Danmark elektrificeres.

Med timemodellen vil det tage en time med tog mellem Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København.

Pengene til fonden kommer fra øget beskatning af olien i Nordsøen. Med aftalen afsættes først 23 milliarder frem mod 2024 og derefter 5,5 milliarder kroner, der skal fordeles i 2024.

Enighed om letbane 
En knast i forhandlingerne har været Dansk Folkepartis krav om en letbane mellem Vejle og Billund. Men tirsdag blev partierne enige, efter at Dansk Folkeparti har accepteret at lade Transportministeriet undersøge, om den bedste løsning er en jernbane eller en letbane mellem Vejle og Billund.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) er tilfreds med den endelige aftale. 

"Vi skaber markant hurtigere tog for hele Danmark. Timemodellens superlyn vil binde de største byer i Danmark tættere sammen, og vi opgraderer en række regionalbaner, så togene kan køre hurtigere bl.a. mellem Aalborg - Frederikshavn og Holbæk- Kalundborg," siger hun i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Og så sikrer vi en grønnere transport i Danmark. Konkret vil aftalen betyde en reduktion af CO2-udledningen med 220.000 tons om året."

Forrige artikel Penge til fattiges tandpleje bliver ikke brugt Penge til fattiges tandpleje bliver ikke brugt Næste artikel Dyhr: Et historisk løft til jernbanen Dyhr: Et historisk løft til jernbanen