Forsigtig støtte til salg af IC4-tog

IC4-TOG: Det socialdemokratiske forslag om at sælge IC4-togene til udlandet i takt med udbygning af et elektrificeret skinnenet får forsigtig støtte fra Folketingets trafikordførere.

Sælg IC4-togene til udlandet i takt med, at skinnenettet bliver elektrificeret. Sådan var den nye udmelding fra Socialdemokraterne på et pressemøde torsdag 20. november, hvor trafikordfører Magnus Heunicke samt partitoppen præsenterede S' nye trafikudspil "Grøn Trafik".

Ideen bliver, om ikke noget forsigtigt, bakket op af Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, der forholder sig meget tvivlende om, hvorvidt det vil lykkes den italienske togproducent AnsaldoBreda at leve op til DSB's ultimatum om 14 tog inden maj 2009.

"Hvis AnsaldoBreda ikke lever op til aftalen, så er der ikke noget problem. Så kan vi komme ud af aftalen, men hvis de lever op til ultimatummet, og det finder jeg meget tvivlsomt, om de vil gøre, og vi finder ud af, at vi hellere vil have eltog, så har vi jo ikke noget at bruge dem til. Så må vi jo sælge dem," siger Kim Christiansen.

Han mener desuden, at S med deres forslag bare foreslår noget, der er en logisk konsekvens, hvis ultimatummet ikke overholdes.

"Det eneste, de gør med det her forslag, er at sparke en åben dør ind. Det er jo logik for burhøns, at hvis vi beslutter at elektrificere, så får vi ikke brug for de dieseldrevne IC4-tog, og så er det helt naturligt at afsætte dem til anden side," påpeger Kim Christiansen.

SF: Klart signal om elektrificering
SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr mener, det er positivt at S giver et klart signal om, at man ønsker at elektrificere skinnenettet.

"Vi er nødt til at have en plan for at komme ud af IC4-aftalen, hvis AnsaldoBreda ikke overholder deres aftale med DSB. DSB har sagt, at de tog, de har fået, er okay, men jeg er ikke fuld af håb om, at AnsaldoBreda vil kunne overholde alle krav i aftalen. De har i hvert fald ikke været imponerende indtil nu," siger Pia Olsen Dyhr.

Hun mener, at der vil være gode muligheder for at få afsat IC4-togene til lande, der kan bruge dieseldrevne tog.

"Der er i næsten alle lande strækninger, hvor der er dieseltog på udvalgte strækninger. Så det burde være muligt at sælge disse IC4-tog til anden side."

R: Overvej hvordan man kommer ud af kontrakten
Hos Det Radikale Venstre er der ikke meget tiltro til AnsaldoBreda, og trafikordfører Johs. Poulsen er ikke i tvivl om, at den bedste løsning ville være at bryde kontrakten med den italienske togproducent.

"Det er meget relevant at overveje at komme ud af kontrakten i god tid eller gøre, som S forslår. Derfor mener vi, at der bør laves en principbeslutning om, at vi skal have elektrificeret skinnenettet," siger han og fortsætter.

"Uanset, om de får leveret de 14 togsæt til maj eller ej, så er der så mange ting, AnsaldoBreda ikke har levet op til, at man må overveje, hvordan DSB bedst muligt slipper ud af kontrakten, så der går færrest penge til spilde. Uanset om de lever op til ultimatummet eller ej, så kan tilliden til AnsaldoBreda ligge på et meget lille sted," fastslår Johs. Poulsen (R).

V: Tager stilling til maj
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er mere tvivlende over for at sælge togene til udlandet.

"Jeg ved ikke om vi overhovedet kan sælge togene. Der er jo ikke så mange lande, der har dieseltog længere. De andre lande har vel samme overvejelser om elektrificering, som vi har," siger han og tilføjer...

"...men nu må vi vente med at tage stilling til maj måned, hvor ultimatummet udløber. Så kan vi se, om AnsaldoBreda har levet op til det. Først da ved vi, om der er en ny situation," påpeger Kristian Pihl Lorentzen.

Forrige artikel S-trafikudspil chokerer grønne organisationer S-trafikudspil chokerer grønne organisationer Næste artikel Kamp mod ekstremisme forvandlet til dialog Kamp mod ekstremisme forvandlet til dialog