S udfordrer regeringen med infrastrukturudspil

TRAFIKUDSPIL: S vil investere 300 mia. kr. i dansk trafik. Antal passagerer i kollektiv trafik skal fordobles, spildtid i køer skal halveres, og CO2-udledning fra vejtransport skal ned.

En uge før, den to måneder forsinkede trafikinvesteringsplan forventes at blive præsenteret af regeringen, fremlægger Socialdemokraterne nu deres bud på en investeringsplan.

På et pressemøde torsdag fremlagde partiformand Helle Thorning-Schmidt, flankeret af trafikordfører Magnus Heunicke og skatteordfører Nick Hækkerup, partiets udspil for Danmarks Infrastruktur under navnet "Grøn trafik."

Socialdemokraternes udspil fokuserer især på den kollektive trafik, hvor man vil investere 200 mia. kr.

I alt er der i Socialdemokraternes trafikudspil investeringer for over 300 mia. kr., og netop investeringsniveauet roser Dansk Industris infrastrukturchef, Michael Carlsen.

"Det er et flot udspil på investeringer, der både vil styrke den kollektive trafik og vejnettet. Dansk infrastruktur har behov for et løft på et trecifret milliardbeløb, hvis vi skal bevare en høj mobilitet. Der er gode takter på mange felter som f.eks. elektrificering af jernbanen, hurtigere togforbindelser mellem de større byer og øget kapacitet på statsvejene," siger han.

Markante huller i finansieringen
Men Socialdemokraternes udspil møder også kritik fra DI. Finansieringen er ikke i orden, mener Michael Carlsen.

"S har dog markante huller i finansieringen på trods af de gode ambitioner. Der er især problemer i de to store klumper i Socialdemokraternes finansieringspakke, nemlig den landsdækkende selvfinansiering af den kollektive trafik og afgiften på lastbiler, den såkladte MAUT."

"En landsdækkende selvfinansiering på 33 pct. af den kollektive trafik synes urealistisk, da det vil kræve en fordobling af passagergrundlaget over hele landet," fastslår Michael Carlsen.

Socialdemokraterne vil kompensere private bilejere med en nedsættelse af registreringsafgiften. Men en kompensation til erhvervslivet, for at S vil indføre en Maut, er ikke inkluderet i udspillet, og det er Michael Carlsen ikke glad for.

"En ekstra afgift på lastbiler, den såkaldte Maut, med et provenue på godt 3 milliarder, vil få uoverskuelige konsekvenser for dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Den vil være en direkte ekstraskat på erhvervstransporten, da de ikke kan kompenseres ved en lavere registreringsafgift som personbilerne, af den simple grund at hverken lastbiler eller for den sags skyld busserne betaler registreringsafgift i dag."

Forrige artikel Folketinget køber boliger til politikerne Næste artikel Danskerne vil have pesticider forbudt Danskerne vil have pesticider forbudt