Bondo: Lærerne kan undervise 25 timer om ugen

INTERVIEW 1: Arbejdstidsaftalen er ikke hellig, men det vil kun føre til besvær, hvis den helt bliver skrottet. Det siger DLF-formand Anders Bondo Christensen, som nu kommer overenskomstforhandlingerne i forkøbet med et udspil om, at lærerne skal undervise 25 timer om ugen.

Det kan godt være, at lærerne er glade for den nuværende arbejdstidsaftale fra foråret 2008. Men den er ikke hellig, understreger formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, og derfor er han ikke afvisende for at se på alternativer, når overenskomstforhandlinger med KL går i gang.

"Den nuværende aftale er rigtig god. Vi fik fjernet en masse bureaukrati og timetælleri, og skoleledelserne fik rum til at kunne koncentrere sig om kvaliteten i undervisningen frem for at administrere arbejdstiden. Men hvis vi kan lave en aftale, der rummer de samme kvaliteter som den nuværende, vil vi gerne gå ind i den diskussion," siger lærerformanden efter kommunerne torsdag meldte deres krav til overenskomstforhandlingerne ud.

Læs kravene her

Drop 45  minutters lektioner
Her er det altoverskyggende hovedmål at skrotte den nuværende arbejdstidsaftale, da den ifølge KL er en stopklods for regeringens og kommunernes ønske om at skabe en mere sammenhængende skoledag.

Det afviser Anders Bondo Christensen, som fredag lancerer et nyt udspil til reformforhandlingerne.

Ifølge lærerformanden kan man inden for de nuværende rammer sagtens skabe en mere sammenhængende skole- og undervisningsdag med tid til både fordybelse og mere praktisk undervisning. Det handler blot om at gentænke skoledagen og gøre op med de traditionelle 45 minutters lektioner og faste frikvarterer.

Læs Danmarks Lærerforenings udspil her

Indholdet skal på plads først
På den måde kan man ifølge lærerformanden skabe længere forløb, skære ned på forberedelsestiden og få flere timer til undervisning og aktiviteter. Lærerne vil derved kunne undervise 25 klokketimer om ugen, og de skal også stå for nogle af de aktivitetstimer, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) gerne vil have flettet ind i elevernes skoledag.

"Vi er selvfølgelig også klar til at drøfte mere tilstedeværelse på skolen i det omfang, skolelederne lokalt vurderer, at det giver mening," siger han og opfordrer nu regeringen og kommunerne til fornyet dialog.

Anders Bondo Christensen mener dog grundlæggende, at det er nødvendigt at få det indholdsmæssige af reformen på plads, før man begynder at tale om at justere på lærernes arbejdstid.

"Indholdet skulle gerne være styrende for de rammer, som vi efterfølgende aftaler. Derfor mener jeg, at vi bliver nødt til at se, hvor reformen af folkeskolen ender, før vi begynder at diskutere lærernes arbejdstid," siger han.

Forrige artikel Danskerne: Corydons sms var ikke i orden Danskerne: Corydons sms var ikke i orden Næste artikel Statsforvaltninger dropper lovkritik efter aftale med ministerium Statsforvaltninger dropper lovkritik efter aftale med ministerium