FGU: Støtte til ordblinde kræver stærkere samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner

Vi har på FGU brug for et endnu stærkere samarbejde med ungdomsuddannelserne, hvor ordblindelærere, læsevejledere og lignende fra institutionerne har mulighed for at arbejde sammen om de unge – med den enkelte unge i fokus, skriver Hanne Fischer.

Forberedende Grunduddannelse (FGU) har et helt særligt ansvar for at skabe et ordblindevenligt undervisningsmiljø for vores unge.

Det har vi, fordi antallet af elever med ordblindhed på FGU er langt højere end i den generelle befolkning, hvor gennemsnittet ligger på mellem fire og syv procent.

På FGU Vestegnen har vi omkring 33 procent elever med ordblindhed, og vores erfaring er, at det er helt afgørende, at vi både har fokus på at skabe et ordblindevenligt læringsmiljø på FGU, men i lige så høj grad at sikre en langtidsholdbar indsats for eleven, så de får de redskaber, de har brug for, når de skal videre på deres livsrejse, om så det er en ungdomsuddannelse eller et job.

Login