Støjberg: Man vil altid finde enkelte, der er utilfredse

SAMRÅD: Tilsynet med "andre aktører" er kommunens ansvar, og de arbejdsløse skal ikke selv evaluere indsatsen, slog Inger Støjberg fast flere gange på onsdagens samråd.

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) var onsdag kaldt i samråd af SF's arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen. Han havde bedt ministeren redegøre for, hvad hendes planer er for at højne kvaliteten af "andre aktørers" jobsøgningskurser.

Baggrunden er flere historier i medierne om jobsøgningskurser, der tenderer til en dårlig joke. Find din indre fugl, læg en syvkabale eller veluddannede akademikere, der skal lære at skrive en basal ansøgning.

Ikke mere kontrol
Spild af skatteborgernes penge og de arbejdsløses tid, en form for opbevaring, kaldte Eigil Andersen det på onsdagens samråd i Arbejdsmarkedsudvalget og foreslog en form for kvalitetskontrol af andre aktører, så lignende episoder undgås i fremtiden.

Men det er ingen god idé, svarede ministeren:

"Jeg ser ikke en forhånds-kvalitetskontrol eller en autorisation af andre aktører som noget, der på nogen måde giver øget kvalitetssikring. Regler om en autorisation vil kun skabe unødig bureaukrati og er et skridt i den gale retning i forhold til vores mål om afbureaukratisering," sagde Inger Støjberg og kaldte ideen spild af penge. Hun afviste ligeledes at lade de arbejdsløse selv evaluere indsatsen fra jobsøgningskurserne.

Hun vil til gengæld nu bede Arbejdsmarkedsstyrelsen lave en vejledning til kommunerne med gode råd til tilsynet. For beskæftigelsessystemet er nu kommunernes ansvar, som Inger Støjberg fremhævede flere gange.

Altid dårlige historier uanset
Hun slog også fast, at der allerede i dag eksisterer gode rammer for at sikre kvaliteten i indsatsen fra andre aktører. Og historierne om den indre fugl og syvkabalerne, dem vil man altid kunne finde, mener Inger Støjberg.

"Når vi taler om kvaliteten i indsatsen hos andre aktører og manglen på samme i de artikler, der har været, så synes jeg også, vi er nødt til at være realistiske. Uanset om det er jobcentret selv eller en anden aktør, der står for aktiveringen, vil det altid være muligt at finde enkelte ledige, der ikke er tilfredse med indsatsen. Jeg er overbevist om, at lige meget hvad vi gør, vil der altid dukke uheldige eksempler op," sagde ministeren og fortsatte:

"Så vil jeg lidt forsigtigt sige, at tilfredsheden i beskæftigelsesindsatsen indimellem følger sin helt egen, særlige logik. Når en ledig får job, oplever den ledige helt naturligt ansættelsen som et resultat af egen målrettet indsats, men når den ledige desværre hænger fast i ledighed, tilskrives årsagen nogle gange jobcentret eller en anden aktørs utilfredsstillende indsats," sagde Inger Støjberg, der dog også erkendte at have skrevet under på et ukendt antal breve til utilfredse arbejdsløse, der har klaget deres nød til hende.

Login