Trængt musikfag skal reddes med kombi-stillinger og syng-sammen

NYHED: Undervisningsminister Bertel Haarder (V) vil styrke musikundervisningen med blandt andet kombi-stillinger på folkeskole og musikskole. Han skøjter hen over problemerne, mener SF.

Et styrket samarbejde mellem skoler og kulturinstitutioner og ikke mindst kombinerede musiklærerstillinger med det ene ben i musikskolen og det andet ben i folkeskolen skal styrke musikundervisningen.

Det sagde undervisningsminister Bertel Haarder (V) tirsdag på et samråd om de kreative fag i folkeskolen.

"Jeg har ikke akutte planer om at ændre på antallet af musiktimer, men jeg vil gerne være med til at styrke de eksisterende timer," sagde Bertel Haarder.

40 procent af skolerne svigter
Musikundervisning er obligatorisk fra første til sjette klasse med et vejledende timetal på en musiktime i første, femte og sjette klasse, mens eleverne bør have to ugentlige musiktimer i anden, tredje og fjerde klasse.

Men en undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Universitet i samarbejde med Folkeskolernes Musiklærerforening viste for nylig, at 40 procent af skolerne ikke lever op til de vejledende timetal. Og det havde fået SF til at kalde ministeren i samråd.

Og ud over at eksempelvis lave kombi-stillinger så Bertel Haarder desuden gerne, at flere skoler gør mere ud af at slå klasserne sammen i musiktimerne.

Måske ekstra musiktime i fremtiden
"Det er ikke sjovt at pippe sammen med 17 andre elever, hvoraf syv ikke synger med. Så er det langt sjovere, at tre klasser går sammen om musiktimerne," sagde Bertel Haarder, der også hæftede sig ved den store succes for kampagnen "Sangens år".

Selv om undervisningsministeren ikke vil give flere timer til musikundervisningen, luftede han muligheden for, at faget i fremtiden vil kunne få en time mere.

"Fysik, dansk og historie har tidligere fået flere timer, og næste gang kan det måske blive de praktisk-musiske fag, der får en time mere. Men en betingelse kunne så være, at eleverne også lærer noder," sagde Bertel Haarder.

Flabede svar fra ministeren
Det var Pernille Vigsø Bagge, SF's uddannelsesordfører, der havde kaldt ministeren i samråd, og hun var slet ikke tilfreds med hans svar.

"Det er grænsende til det flabede at skøjte hen over et reelt problem. Jeg kan ikke se, hvordan fælles forslag med kulturministeren, synge-kampagner og nogle kombi-stillinger kan redde de praktisk-musiske fag," sagde Pernille Vigsø Bagge, der straks efter samrådet stillede flere skriftlige spørgsmål om problematikken til ministeren. Blandt andet om dokumentation for, at dansk, matematik og andre boglige fag ikke har fortrængt de praktisk-musiske fag.

"Det var en utilfredsstillende besvarelse, og med de skriftlige spørgsmål er han da nødt til at svare. Desuden kommer emnet også til at fylde noget i den forespørgselsdebat, vi rejer efter sommerferien om folkeskolen," sagde Pernille Vigsø Bagge.

Login