SF: Vi skal have skoleudvikling på gulvniveau

INTERVIEW: Folkeskolen kan kun udvikle sig, hvis lærerne får lov til at udvikle på gulvniveau, så ikke de kloge hoveder fra DPU bestemmer, siger Pernille Vigsø Bagge, uddannelsesordfører for SF.

Hvorfor blev du uddannelsesordfører?
"Jeg har tidligere været kommunalpolitiker og har arbejdet med skolepolitik, og derfor interesserer det mig meget. Uddannelsessystemet er et af de vigtigste områder i vores velfærdssystem, fordi vi ikke har andre råstoffer at leve af end vores hoveder og dermed uddannelsesniveau. Og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at alle er med og har en uddannelse."

Hvad er dit partis mærkesager på uddannelsesområdet?
"Vores største fokus er folkeskolen og velfærdsuddannelserne som pædagog, sygeplejerske og lærer. Uden en god folkeskole får vi ingen lighed i samfundet og heller ikke et velfærdssamfund, der kan udvikle sig. Derfor skal der være to-lærersystem i de små klasser, trivselspersoner, lektiehjælp, gratis sund skolemad og maksimalt 22 elever i klasserne, og så skal det være frivilligt, om lærerne vil bruge elevplaner og nationale test.

Og med hensyn til velfærdsuddannelserne har vi øjeblikket en kæmpe mangelsituation. Det kan godt være, at erhvervslivet skriger på arbejdskraft, men det er mindst lige så vigtigt, at der er fagligt uddannet personale til at tage sig af vores børn, syge og gamle."

Hvad ser du som de største udfordringer for det danske uddannelsessystem?
"Den største udfordring er den store gruppe, der går ud af folkeskolen og som aldrig får en ungdomsuddannelse. Og som resten af livet heller ikke får videreuddannet sig. Der skal vi sætte ind allerede i folkeskolen, og vores tiltag vil være med til at løfte de svageste elever og sikre, at børn får lyst til at lære gennem hele livet. Det er vigtigt, at man også har lyst til at uddanne sig, når man er voksen."

Hvordan adskiller SF sig fra regeringens måde at tænke uddannelsespolitik på?"
Regeringen tænker i, at konkurrence mellem elever, konkurrence mellem lærere og konkurrence mellem uddannelsesinstitutioner er kvalitetsudvikling i sig selv. Hele den markedstænkning i uddannelsessystemet tror vi ikke på. Vi skal have mere mod til at gå nogle utraditionelle veje i uddannelserne i stedet for det markedsprægede."

Login