Forskere om klassekvotienter: Ikke entydigt bevis for, at mindre skoleklasser giver bedre undervisning

OPTAKT TIL SAMRÅD: Selvom der er indikationer på en sammenhæng mellem lavere klassekvotienter og højere kvalitet i undervisningen, er der ikke forskningsmæssig konsensus, lyder det fra to forskere. Undervisningsministeren skal i samråd om klassekvotienter tirsdag eftermiddag.

Det er på baggrund af en Cevea-rapport, at SF’s Jacob Mark har indkaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) til samråd tirsdag, om hvorvidt den pågældende rapport giver anledning til at ændre klasseloftet i landets folkeskoleklasser.

I rapporten, som vi på Altinget: uddannelse tidligere har omtalt, kædes en reduktion af klassekvotienten sammen med bedre undervisningskvalitet, og det fører samlet set til konklusionen i rapporten om, at det vil være en samfundsøkonomisk overskudsforretning at investere massivt i mindre folkeskoleklasser.

Men spørgsmålet splitter forskningen, forklarer forsknings- og udviklingschef på VIA University College Andreas Rasch-Christensen. For selvom der er indikationer på, at klassernes størrelser har en betydning for undervisningens kvalitet og elevernes faglighed, er der langtfra konsensus om det, forklarer forskningschefen.

Login