Dyremose: Ritt Bjerregaard fik mig ind i politik

INTERVIEW: Jeg vil gøre op med den Ritt Bjerregaardske tankegang, at hvad ikke alle kan lære skal ingen lære, siger De Konservatives uddannelsesordfører Charlotte Dyremose i et interview med Altinget.dk.

Hvorfor blev du uddannelsesordfører?
"En af grundene til, at jeg gik aktivt ind i politik, var, at jeg selv var udsat for den Ritt Bjerregaardske tilgang til folkeskolen, nemlig at hvad ikke alle kunne lære skulle ingen lære. Og det var jeg så dødhamrende træt af. Det er for dårligt, at eleverne ikke kunne undervises på det niveau, de var på, uanset om det var de bagerste i klassen eller dem, der skulle stimuleres mest."

Hvad er dit partis mærkesager på uddannelsesområdet?
"Vi skal give de unge de redskaber, der skal til for at blive undervist på det niveau, de er på hele vejen gennem uddannelsessystemet. Målsætningen - som også er regeringens - er at få 95 procent gennem en ungdomsuddannelse og 50 procent på en videregående uddannelse. Den målsætning hænger godt sammen med lærerplaner og sprogscreeninger i børnehaven, hvor der sikres, at børnene er på et niveau, der gør, at de kan begynde i folkeskolen.

Og her kan metoder som niveaudeling og undervisningsdifferentiering være glimrende metoder. Desuden er det også konservativ politik at sikre obligatorisk kristendomskundskab. For uddannelse skal være alment dannende og give et indblik i det samfund, vi lever i. Det skal ikke kun handle om at kunne noget, så man kan få et arbejde, men også handle om at skabe hele mennesker, der forstår den verden, de lever i."

Hvad ser du som de største udfordringer for det danske uddannelsessystem?
"Politikerne skal komme af med deres niveaudelingsangst, for undervisning på flere niveauer er et gode for alle elever. Desuden har vi en global udfordring, hvor vi skal finde balancen på de videregående uddannelser mellem at skabe internationale miljøer, hvor der tales engelsk og samtidig fastholde dansk som undervisning- og forskningssprog.

Endelig skal vi anerkende, at vi også har brug for folk, der tilegner sig viden med hænderne, for dem har vi også brug for. Derfor har vi eksempelvis lavet meritlærerordningen og muligheden for mesterlærer."

Hvordan adskiller De Konservative sig fra oppositionens måde at tænke uddannelsespolitik på?
"Niveaudeling er vi ret åbenlyst uenige om, for Socialdemokraterne er rædsomt bange for, at lærerne kan dele klassen op efter, hvad læreren mener er fornuftigt. Vi er nok også mere fokuserede på at fastholde dansk som formidlingssprog i forbindelse med forskning end de andre partier. Desuden er det påfaldende, at det var VKO og Enhedslisten, der skulle indføre mesterlærer uden om resten af venstrefløjen."

Login