"Jo mere uddannelse, jo bedre"

INTERVIEW: Både børn og voksne skal have mere uddannelse. Det gavner både den enkelte og samfundet, siger Christine Antorini (S) i Altingets interviewserie med Folketingets uddannelsesordførere.

Hvad er dit partis mærkesager på uddannelsesområdet?

"Vi vil gerne styrke hele perspektivet for livslang uddannelse. Mange voksne har ikke folkeskoleeksamen eller en ungdomsuddannelse, og det skal de have langt bedre mulighed for. Vi har et mål om at hæve undervisningspligten fra 10 år til 13 år, så alle har ret og pligt til uddannelse i folkeskolen og på en ungdomsuddannelse. Og det gælder både for børn og voksne, som ikke har det. Det skal være et skridt fra ufaglært til faglært, fordi uddannelse bliver så vigtigt i fremtiden. Jo mere uddannelse, du har, jo bedre fodfæste har du på arbejdsmarkedet. Lige så snart, konjunkturene vender, vil de mindst uddannede ryge som de første. Ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv giver det derfor et kæmpe løft at investere i folks uddannelse. Så både personligt og samfundsmæssigt kan det betale sig. Desuden vil vi bryde den sociale arv ved blandt andet at gøre daginstitutionerne mere ansvarlige for at gøre børnene skoleklar. 20 procent af børn og unge får ingen uddannelse, og det skal vendes."

Hvad ser du som de største udfordringer for det danske uddannelsessystem?

"Det er, at 20 procent får ikke mere end folkeskoleeksamen og som har så dårlige egenskaber, at de ikke kan klare en ungdomsuddannelse. Vi skal have alle med. Den næstvigtigste opgave er at få de voksne, som ikke har en uddannelse, med og give dem en kompetencegivende uddannelse."

Hvordan adskiller oppositionen og regeringens måde at tænke uddannelsespolitik på?

"Vi tænker meget mere bredt end regeringen. Uanset, om vi snakker folkeskole, ungdomsuddannelse eller universitet, er udgangspunktet, at børn og unge både lærer noget fagligt og samtidig bliver undervist, så de sociale og kreative sider bliver styrket. Regeringens læringsbegreb stopper ved, at børn skal lære det faglige."

Login