National cykelstrategi skal sætte skub i pedalerne

DEBATPANEL: Ifølge transportordfører for Socialdemokraterne Rasmus Prehn er der brug for nye mål for at få endnu flere danskere til at bruge cyklen.

Af Rasmus Prehn
Transportordfører for Socialdemokraterne 

Vi har for alvor fået sat turbo på cyklismen i løbet af det sidste år. Det har været en klar prioritet fra dag et i regeringen at gøre Danmark grønnere og få flere til at hoppe på cyklen. Det skal være let at være cyklist og let at lade bilen stå til fordel for fuld fart frem på cykelstien.

Flere supercykelstier
Hele 189 millioner kroner i forliget om trafikmilliarden går derfor til en ny pulje til nye supercykelstier. Det betyder konkret færre vejkryds og irriterende stop for rød, men i stedet mere vind i håret, når man suser til arbejde. Det er både til fordel for vores helbred, klima og miljø. Og det vil gøre trængslen i de store byer mindre. Den første supercykelsti fra Albertslund til Vesterport er allerede åbnet, og også 'den grønne sti' fra Nørrebro til Frederiksberg er et hit blandt mange cyklister. Samtidig har vi afsat 143 millioner kroner i cykelpuljen for i år til cykelprojekter i hele landet - bedre cykelstier, cykelstier til skole og fritid, cykelstier til cykelturisme og meget andet. For vi danskere er et cykelfolkefærd.

Cykelkulturen skal styrkes
Vi cykler til og fra arbejde. Vi cykler med vores børn. Vi tager ladcyklen, når stort og småt skal transporteres. Vi drøner af sted på racercyklen, når konditionen skal holdes ved lige. Vi er vilde med at cykle! Derfor er det også så vigtigt, at vi har politiske ambitioner, som styrker vores cyklisme og vores cykelkultur. En kultur, som både gør os berømte rundt om i verden og til et eftertragtet turistmål. Selv bilentusiast nummer et - Jeremy Clarkson fra Top Gear - har lovprist København, og han ville endda være parat til at flytte til vores hovedstad, fordi livet er for kort til at lede efter parkeringspladser.

Brug for nye mål
Men vi skal blive ved med at gå forrest og sætte nye mål for at få flere til pedalerne. Vi skal have flere cykelbyer, og flere danskere skal have cyklen som det foretrukne transportmiddel. Vi skal have en ny national cykelstrategi. Socialdemokraterne arbejder for grønnere transport. Det skaber både arbejdspladser og giver nye vækst- og eksportmuligheder for danske virksomheder. Jeg er derfor ikke et sekund i tvivl om, at de mange millioner er givet godt ud, og Socialdemokraterne er stolte af at træde i pedalerne for et endnu bedre cykelland.

Forrige artikel Ret fokus mod cabotage-reglerne, Leif Mikkelsen Ret fokus mod cabotage-reglerne, Leif Mikkelsen Næste artikel Grøn omstilling af transporten kræver styring Grøn omstilling af transporten kræver styring