Venstre: Vi skal oprette en fælles transportorganisation, der kan samtænke hovedstadens offentlige transport

I dag er hovedstadens transport fordelt på forskellige aktører efter forskellige transportformer. Men offentlig transport skal være nemt, og derfor vil Venstre oprette en fælles platform for køreplaner og informationer for hovedstadens offentlige transport, skriver Martin Geertsen og Kristian Pihl Lorentzen.

Danskerne skal have adgang til tilgængelig, smidig og effektiv offentlig transport. Det gælder også i hovedstadsområdet, hvor rigtig mange borgere hver dag benytter sig af enten metroen, S-toget eller bussen til at komme til og fra arbejde.

Det mindsker antallet af biler i byen og dermed trængsel, CO2-udledning med videre – og det er positivt!

På tværs af transportformer

Desværre står vores kollektive trafik i København og hovedstadsområdet overfor en række udfordringer. De enkelte trafikaktører i hovedstaden har i dag ikke i tilstrækkelig grad fælles koordinering af de forskellige transportformer. Metroselskabet har metroens køreplan og drift for øjet. Movia har bussernes køreplan og drift for øje og så videre.

Det er helt forståeligt, men ikke nødvendigvis praktisk for pendlerne, hvis ikke køreplaner og drift mellem de forskellige transporttyper bliver tænkt sammen. Passagerne i hovedstaden savner sammenhæng på tværs af de forskellige trafiktyper.

Derfor har vi i Venstre foreslået at oprette en fælles transportorganisation kaldet ’Hovedstadens Offentlige Transport’ (HOT). Transportorganisationen skal være med til at fremtidssikre den offentlige transport samt sikre et kollektivt transporttilbud til borgerne, der både skal være kvalitetssikret og konkurrencedygtigt.

Desværre er Transportminister Benny Engelbrecht imod at skærpe samarbejdet mellem de forskellige transportorganisationer i Hovedstaden. Det synes vi i Venstre både er ærgerligt, uambitiøst og kortsigtet.

Danmarks hovedstad skal være levende og moderne. Derfor har vi med vores forslag hentet inspiration fra andre europæiske lande, som har haft stor succes med at skabe trafiknetværk på tværs af forskellige transportformer, så eksempelvis busser, S-tog og metro er i stand til at samarbejde.

Et mobilt København

HOT skal fungere som et lille, effektivt paraplynetværk for de forskellige trafikaktører, som skal sikre den samlede koordination og sammenhængen i den kollektive trafik, til gavn for passagerne i hovedstaden. Det skal ikke blive til en bureaukratisk mastodont.

Det skal være til gavn for danskerne, som kan nyde godt af, at den kollektive transport koordinerer køreplaner, informationer og fælles markedsføring. Alt dette vil resultere i, at ruteplanlægning og afgangstider af de forskellige transportformer bliver mere koordineret.

Flere og flere mennesker flytter til og bor i dag i København og hovedstadsområdet.

Derfor kræves det, at vi konstant nytænker den kollektive trafik, og hvordan vi på bedste vis indretter vores kollektive transport. Vi ønsker ikke et København, der drukner i trængsel, larm og forurening - men derimod et moderne, grønt og København med høj mobilitet. Det er vigtigt for os i Venstre.

Forrige artikel SAS før fagforeningers demonstration: Den gamle verden vender ikke tilbage SAS før fagforeningers demonstration: Den gamle verden vender ikke tilbage Næste artikel EL: 70 procent CO2-reduktion kræver nye boller i transportpolitikken EL: 70 procent CO2-reduktion kræver nye boller i transportpolitikken